Uppe med tuppen...

Torsdag morgon  26/6

Torsdag morgon,klockan var ställd på 05.00. hade bestämt med Bernie att vi skulle ta en tur på Runn/Ösjön för att försöka leta på abborrarna men där  sket vi en lök... Inte en abborre  varken då vi metade på löja släpade löja jiggade och jag vet inte vad. Lyckades däremot lura två gäddor varav största på ett par kilosamt en tappad.
Efter detta for vi hem till stan för att göra lite äränden. Framåt kvällen när vi kommit ut till campingen så fick jag vänta någon timme för att kunna komma ut på sjön för det blåste för mycket. Kom ut till slut i allafall  och lyckades lura en gädda på 2,5kg på min nyinköpta buster i Leksandsfärgerna. Gav upp vid 22 tiden för jag skulle upp och jobba förmiddagskift.

Fredag kväll 27/6

Trött som satan men tog ändå en snabb kvällstur och hade äran att få med mig min son på en liten fisketur. Han jiggade och jag jerkade. Blåste även idag en hel del men lugnade sig famåt kvällen. Tappade en gädda bakom Storön men kände i övrigt inget men vi hade det mysigt ändå.
Förhoppningsvis får jag med mig Mia en sväng imorgon om det inte är alltför dåligt väder.(Eller nåt som "måste" ses på burken) Det har varit ganska tyst i familjen sen jag tog ledningen :)

Ordningen återställd....

Idag lyckades jag återta ledningen i gäddutmaningen. Vi började att fiska i några vikar för att det blåste smådjävlar ute på sjön. kände inget förutom botten napp men efter ett tag så mojnade det så pass att vi åkte ut till grundet där jag tog gäddan på 5,4 för någon veka sedan. Där högg det ganska omgående på en gädda som vägde 1,4 kg och jag kunde se hur M drog en lättnadens suck...
Efter att ha fiskat av grundet så flyttade vi oss till ett annat ställe där jag haft gäddkänning tidigare i år. Fiskade en stund på detta ställe  började sedan att prata om att flytta oss närmare campingen när vi åkt ett hundratal meter får jag se en gädda i kilosklassen hoppa ibland vågorna,om den jagade småfisk eller tog en av dom stora dagsländor som kläcker imellanåt ska jag låta vara osagt men hela gäddan var uppe i luften. Vi stannade till för att prova detta ställe. Efter att vi fiskat en stund så tänkte jag att jag skulle ta och prova ett drag jag lånat av farsan, en tidig salmo som han fick i present för många år sedan innan vi ens hört talas om jerkfiske. Detta visade sig vara ett "Lyckat drag" som gav en gädda på 2kg och gav mig därmed ledningen med 1hg i gäddkampen. Ledningen kan tyckas knapp men det gör det hela mycket mer spännande.
Här kan ni se några bilder från dagens fisketur Samt läsa om hur min fru uppfattade dagen.

En ny tur i gäddutmaningen....

Denna gång kammade vi noll båda två. Eftersom frun redan skrivit ett inlägg om denna fisketur och jag själv inte har något att  förneka eller tillägga så länkar jag....

Regnbågsfiske igen...

Bullerforsen Måndag 16 juni

Efter jobbet i måndags så blev det en tur ner till Bullerforsen för att försöka lura någon regnbåge igen. Favorithällen var upptagen  så jag gick ner mellan andra och tredje hällen.
Vakade dåligt men jag lyckades lura en i allafall som fick gå tillbaka och växa till sig.
Grabbarna som stod på mittenhällen lyckades även dom lura en båge på spinn.
Framåt kvällen kom en hundägare och gick förbi mig med sin hund. Tyckte han betedde sig lite konstigt men reflekterade inte över det utan fortsatte fiska. Efter en stund så hör jag det plaska vid hällen ovanför och trodde att grabbarna hade fisk på men när jag vänder mig om så ser jag hunden simmandes ute i strömmen efter en pinne. i denna stund vet jag ej om det är grabbarna som kastat ut pinnen för att leka med hunden eller hundägaren .När hundägaren börjar gå därifrån med hunden så står grabbarna och ser helt förvånade ut så jag frågar om det var dom som slängde i pinnar åt hunden men det var  det inte. Gubbjäveln hade gått ner i värsta strömmen och börjat kasta ut pinnar åt hunden precis där grabbarna stod och fiskade fast han hade flera kilometer med lugnflytande vatten att bada hunden i.
Hur jävla korkad får man vara? Hade han gjort så mot mig så hade han fanimej fått bada själv.

Bullerforsen Tidag 17 juni

Grabbarna var här även idag när jag kom ner (trevliga killar). Det hade vakat en hel del innan jag kom men slutat en liten stund före jag kom.
Jag började på samma ställe som igår men dom ville inte stiga. en av grabbarna lyckades dock lura en på spinn.(bra jobbat).

Efter ett tag så fick jag sällskap av värmarn som tagit med sig flugspöt och kommit ner för att prova älvens regnbågar.
Det fortsatte vara dåligt med vak,såg endast något enstaka och aldrig på samma ställe.
Efter några timmar så åkte grabbarna hem för att komma tillbaka senare på kvällen,så jag ställde mig på hällen för nu skulle det tas regnbåge. I helvete heller, inte en stigning....Men efter någon timme så händer det äntligen,en regnbåge i halvkilosklassen stiger och tar flugan utan att ha visat sig innan.
Tar ytterligare en och tappar en inom en timme sedan är det stendött igen.
Någon gång efter 22 så kommer grabbarna tillbaka och själv ger jag upp vid 23 tiden efter som jag gått upp vid fyratiden på morgonen för att jobba förmiddagskift.
Undrar i mitt stilla sinne hur det gick för grabbarna ...
Om ni läser detta så kan ni väl skriva i kommentarerna och berätta....

Söndags fiske...

Söndag 15/6

Vaknade i ottan men kände mig ganska pigg. Försökte mig på att smyga förbi M men lyckades inte nåt vidare(hon är inte lätt att ha att göra med vid den tiden på dygnet).
Efter att ha druckit kaffe och fyllt termosen så tog jag fiske grejorna och gick ner till båten.
Började med att prova lite abborfiske i sundet mellan Runn och Ösjön i någon timme utan att känna någonting vare sig på löja eller jigg. Släpade sedan löja ut mot Nästö och förbi Tyskö ...samma visa där inte ett napp.
Åkte Tillbaka till Ösjön och provade grunden vi fick gäddor på igår inte ett liv...
Vid tolvtiden åkte jag tillbaka till campingen .

Tog det lugnt några timmar sedan grillade vi lite. mot eftermiddagen for vi in till stan,M och V för att bunkra upp med lite filmer och diverse godis och jag själv för att jag skulle börja med fm skift idag.

Vid 18 tiden tog jag flugspöt och gick ner till älven. Dom flesta platser som är skapliga att fiska fluga  ifrån var upptagna men efter ett par timmar så blev hällen med kraftledningsstolpen ledig. Det vakade till en början dåligt men kom igång en stund vid halvniotiden. Jag lyckades lura två regnbågar (ca 6hg och 1,5kg) på en hjorthårsfluga med svart kropp.
Strax före tio var det dags att bege sig hemmåt för en stunds vila inför morgondagens arbete.
Tyvärr blev kameran kvar i husvagnen så ni får nöja er med denna bild...

Ur led är tiden...

Eller vad det nu är man brukar säga. Idag förlorade jag ledningen i gäddutmaningen till min kära hustru. Det började med ett pass vid middagstid men fick lov att avbryta pga spöregn, samt att frugan fick ett rejält skatbo redan i första kastet som inte gick att reda ut i båten(regnkläderna hade vi så klart glömt i husvagnen).
Eftersom Mias kläder inte var riktigt torra så tog jag en tur självvid femsnåret. Provade först lite efter abborre men kände inget på någon timme så jag tänkte leta lite gädda istället...Bytte till jerkspöt och stannade till vid ett grund där jag fått några gäddor runt kilot förr om somrarna.
Redan i andra eller tredje kastet högg det på en fin gädda.
Efter att ha vägt och mätt  den  så var jag rejält taggad inför gäddutmaningen och tänkte jag att nu måste väl  ändå Mias kläder ha torkat så jag ringde upp  och frågade om hon ville att jag skulle komma in och hämta upp henne för lite gäddfiske.
Vid tredje stället som vi stannade till och provade(vid det här laget började hon få till kasten riktigt skapligt) så ropade hon till att hon hade fisk på. Det var en fin gädda på 1,8 kg och som tog henne till ledningen i gäddutmaningen.
Jag kan väl bara konstatera att segern inte kommer att vara självskriven i sommar och säga GRATTIS Mia.

Här följer några bilder från dagens äventyr...

M före trasslet....

M reder ut trasslet(Detta gjorde hon med beröm godkänt och utan gnäll).

M har tagit ledningen med en gädda på 1,8 kg

Det var ju rackarn synd att jag inte tog denna under tävlingen men det var ändå den största jag fått i Ösjön (än så länge)
98 cm lång och 5,4 kg vägde den. (nu vet jag i allafall var den håller till, hoppas bara det blir jag som tar den nästa gång).

En Snabbis...

Fick mersmak igår... Gjorde en snabbtur ner till mittenhällen  mellan kl 13 och16. Idag vakade dom lite mer än igår,när det inte blåste smådjävlar vill säga...Satte flugan i jackan 3 ggr och i regnbågar 3ggr men lyckades endast landa en som  fick gå tillbaka och växa till sig.
Inte mycket att orda om men detta är ju en fiskedagbok .....

Nu hoppas jag på en storgädda i helgen så jag får tyst på tanten ett tag, av någon anledning verkar hon tro att det är hon som ska ta en.

Bloggar vidare från Sunnanö om det mobila bredbandet tillåter...

Kunde inte hålla mig....

Torsdagen efter Älvens dag

Allt eftersom förmiddagen gick så blev jag mer och mer fiske sugen och tänkte att varför inte. Var även  lite nyfiken på dom regnbågar som Lasse Å skrivit om i kommentarerna till mitt förra inlägg. När Jag gick förbi luckorna så räknade jag till 8 stycken som var taggade och en hel del andra.
Hade egentligen bara tänkt gå ner för att se om jag såg några regnbågar eller få höra lite skvaller om hur mycket fisk som tagits upp ungefär under älvens dag. Efter lite kaffekokning och letande efter tafs material samt andra növändiga atteraljer så var jag då äntligen på gång framåt 12 tiden.

Trots att jag varit mer än lovligt slö vid bindstädet (uppryckning krävs inom kort), så tänkte jag att några av dom flugor jag hade skulle kunna funka. Jag började fiska vid stenarna på sidan nedanför mig och redan i tredje eller fjärde kastet så satt det en båge på kroken. Den steg och tog en  hjorthårsfluga  av modell caddis eller liknande trots att jag inte sett ett vak fast jag satt och spanade i över fem minuter innan jag började fiska. Fortsatte att fiska på denna sida ytterligare någon timme utan att se eller känna fisk. Gick sedan över till andra sidan och satte mig på span vid den mittre av hällarna (den med kraftlednings stolpen). Inga vak på denna sidan heller så jag provade att lägga ut flugan ändå och efter några kast hade jag en virvel efter flugan. testade några kast till men den ville inte så jag bytte till en Eroupea 12 av modell större och då hände detta.

Som så ofta annars så steg den och tog när flugan stripade in i ganska hög fart,det verkar som att vissa dagar så måste man reta dom till hugg. Andra dagar så hugger dom inte alls när man fiskar flugan på det viset.
Ytterligare en båge steg en stund senare och tog denna fluga. Här kommer ytterligare ett par bilder på dagens fångst.

Största vägde 1.9 kg och gav mig en rejäl fight. Superkondition!
Dom andra 2  var väl lite mer tama. Gjorde ytter ligare ett pass på kvällen
mellan 8 och 10 men då var hällen upptagen av spinnfiskare fram till halv 11.
När jag kunde börja fiska så hade jag påslag direkt men missade. hade
ytterligare 3-4 som var upp och kikade på flugan men dom ville inte ta.
Vid denna tiden så kom det även en period då dom vakade en hel del. Såg säkert
ett tiotal fiskar som var upp och vakade under en halvtimmes tid.
Vid halv tolvtiden fick jag problem, det är åldern som börjar ta ut sin rätt...hade glömt
glasögonen och batterier till lampan så jag såg ej längre att knyta på flugorna.
Fick lov att packa ihop och gå hem (Surt!!!)

Heta tips :    Platser: Mitten hällen med kraftledingsstolpen på östra sidan av älven,
                               Västra sidan nedanför slutet på stenläggningen
                               vid dom två stenarna.
                   Flugor :Eroupea 12 olika storlekar,nymfer,
                              marabou streamers i olika färger
                              Super puppor

Älvens dag.

Idag firas älvens dag i Borlänge;vilket innebär att det är fritt fiske mellan Bullerforsen  och Domnarvets kraftstation. Själv ville jag inte trängas så jag och värmarn tog en tur i "tvålkoppen" som jag har liggandes mellan forsarna. Som så många gånger förr så började busvädret när jag fick frivecka men det kanske bättrar sig framöver.
Första fisken tog värmarn och det var en mört som hade huggit på hans spinnare. Fisket var inte alls som det brukar på denna sträcka själv tog jag endast en liten snipa på jigg och värmarn fick också en samt en liten abborre.

Man får väl hoppas det gick bättre för dom som provade på regnbågarna nedanför Bullerforsen. Nu får man väl ta och ladda batterierna så man är pigg till helgen ifall frugan vill ha sig en omgång i gäddutmaningen....

Testade älven igen...

Eftersom vädret var fint och det var sista dagen på friveckan så beslöt vi oss för att testa älven ännu en gång igår eftermiddag,  trots att fisket inte var det bästa i lördags. Tyvärr så var dom inte på hugget denna gång heller men jag lyckades lura upp en gäddsnipa och en abborre i alla fall.tappade även en skaplig gädda som högg bara ett par meter
från båten. Vi hade även en fin naturupplevelse denna gång men hann tyvärr inte få fram kameran. Det var en kungsfiskare som flög förbi oss när vi satt och fiskade  och efter en stund så kom en till  men dom flyger ju så  fort att man inte hinner fånga dom med kameran....men nu vet jag var dom håller till så jag får väl lurpassa med kameran
nån dag framöver. Nu är det slut på friveckan för denna gång så det lär väl dröja tills efter helgen innan det blir något nytt fiskepass för min del.

Lägger in en bild på båten som jag har vid älven istället för den jag inte tog på kungsfiskarna, så har ni en bild att titta på i alla fall :)
(Som ni kanske förstår så är det inte den lättaste att vara två i den båten och samtidigt hålla rätt på alla prylar som bara "måste" med).

Premiärfiske ovanför Bullerforsen.

Idag var det dags för första fisketuren ovanför bullerforsen för i år. Det var jag och syrrans kille Henke som begav oss ner till älven ovanför Bullerforsen för att försöka  oss på abborrarna och gäddorna. Tyvärr var det väl inget höjdarfiske denna dag men det var trevligt ändå. Henke lyckades lura två skapliga abborrar  och själv fick jag två mindre och en gädda på jigg.

Här är några bilder från fisketuren.

Styrman Stenlund på väg mot nya äventyr.

En liten rackare som tuggade sönder min jigg

Och idag fick man äntligen se lite bäver....

Här kommer filmen...

Här kommer filmen på första gäddan i gäddutmaningen.Kolla in bettet den harpå sidan. Jag skulle ha tagit gäddan som gjorde det i stället...Men nu vet jag i allafall var den håller till...

Då var båten i sjön.

Igår  var det sjösättning av båten vid campingen. Framåt kvällningen så tog jag och frun vårt första fiskepass tillsammans. Som dom flesta som läser min blogg vet så har min fru utmanat mig på gäddfiske denna sommar.
Det är tyngsta gäddan som gäller.
Denna gång var det inte några storgäddor som behagade nappa men jag lyckades lura upp en snipa i allafall och hade ytterligare en på som jag tappade. Lyckades även fiska bort min blå manta kopia som jag tagit flera fina gäddor på under vårfisket.

Den här var det som dom högg på.
None

Jag och grabben gjorde även en tur på eftermiddagen idag men kände inte ett liv....men det berodde nog mest på att han var sugen på att åka båt.