Nytt försök på storöringen....

Ännu några dagars ledighet, gick av sista nattskiftet kl 06.00 imorse. Fyra timmars sömn och sen for vi till Rämen för att göra ett nytt försök på Rämens storöringar. Det var jag och Esa,  så man kan väl kalla det för landskamp även denna gång. I dag var det ganska kyligt och När vi kom till Idkeberget så började det snöa...(ungefär som vanligt när jag och Esa ska ut och fiska alltså).

Så här inbjudande såg det ut denna dag.

Efter ungefär en halvtimme så hugger det på ett av Esas spön. Det är en liten öring på ca halvkilot som får gå tillbaks och växa till sig. Bara någon minut efteråt så får jag se att min paravan "går åt fel håll" . Det är en gädda på strax under kilot.
Vi tuffar sedan på i ytterligare nån halvtimme sen är det dags igen, denna gång på ett av Esas spön. Ännu en gädda strax under kilot. Vi fortsätter att fiska och jag provar att byta plugg mot en som jag fått öring på förut men inte en känning.
Det går nog nästan en timme sen är det dags för Esa igen Denna gång är det en öring av lite bättre kaliber ca 1 kg och en liten stund senare fick han en till på 1,4 kg.Ungefär en kvart  efter detta så får han ett riktigt brutalhugg på den gulorangea pluggen,  men tyvärr så släpper den efter en liten stund.
För att återgå till det där med landskamp så gick det väl inget vidare för Sverige men jag får väl försöka ändra på det till nästa gång.
Under dom kommande dagarna så har jag tänkt sätta lite färg på några pluggar jag gjutit, får väl försöka fixa till nåt liknande som Esa fick på idag vilket förövrigt är dom färger som har funkat  bra på öringarna häromkring.
Här kommer en bild på dom.

Det återstår väl att se om jag lyckas...
Tänkte lägga upp en beskrivning på hur jag gör när jag färgsätter dom samt några bilder på dom när dom är klara.

Sverige - Finland 0-2

Denna kyliga morgon for vi mot Rämshyttan för att göra ett försök på Rämens storöringar . Det var jag och Esa.K som hade bestämt att vi skulle köra landskamp. Redan efter nån timme så hade Esa första hugget men bommade.
Efter ytterligare nån timme så kom hugg nr 2, även detta på Esas spö och det resulterade i en öring på ca halvkilot som fick friheten åter.
Själv hade jag inte känt nåt på hela tiden så jag beslutade mig för att byta från pluggen jag fick fisk på sist till en av mörtskinnspluggarna.  På spöt med paravan bytte jag från en blåvit apex till en kopia i orange/gul som jag stresstillverade igår kväll av en bit vp-rör inför dagens fiske. (Esa fick på orange/gult).

Gjorde tre stycken av vp-rör  och la på tre lager klarlack med sprayflaska så det kanske var tur att jag inte fick nåt på dom för då hade väl färgen släppt.

Fortsatte så någon timme utan att nån av oss kände något, körde även lite på några ställen där vi aldrig kört förut men inte ett liv.
Det är lite konstigt hur man kan börja känna sig stressad, fast man är ute en hel dag så tycker man inte att fisketiden räcker till.....
Därav tog vi beslutet at inte gå i land för att fixa käk utan det fick bli denna lösning i stället och det funkade ju bra
det med, Eller?

När vi käkat färdigt så drog vi tillbaks mot välkända trakter  och efter ett tag så tappade Esa ytterligare ett par fiskar och fick även en till,något större än den förra, även denna fick gå och växa till sig. Själv provade jag dom flesta beten som brukar fungera samt några som jag "tror"på men aldrig fått nåt på.(även löja) utan att känna ett endast hugg.
Trots att fisken uteblev för min del så var det en härlig höstdag och jag hoppas att vi hinner med några vändor till innan isarna lägger sig och man får plocka fram vinter grejorna......

DD-fisket avgjort...

Jag vill bara passa på att Grattulera Juha Korpela som tog hem segern i årets DD-fiske.
Stort Grattis Juha och så får jag väl passa på att önska skitfiske på Åland.

Ledig igen...

Efter en skiftperiod och en dags kurs vart fiskeabstinensen så svår att jag tog jerkspöt  och gick ner till älven en stund trots att vädret var gråmulet och ganska kyligt. Det var ingen vidare fart förutom på vattnet. Såg dock lite småfisk i ytan på några ställen. Provade med "topbanditen" hela vägen ner till gammelgården utan att känna någonting. Satte sedan på en glidare som jag gjorde förra året men ännu inte fått nåt på. fiskade sedan samma sträck uppströms och lyckades lura två snipor och tappa en. Tar nog en tur i morgon med, vem vet imorgon kanske det är monstergäddorna som biter.
På fredag är det dags att börja knega igen, hua!

Bloggtips....

Har idag lagt till ett par länkar till bloggar som  brukar besöka. Den ena är Herr D  som jag besökt emellanåt under en längre tid och den andra är Johnnys fiskeblogg som jag hittade genom Zalt blogg för några månader sen men inte hunnit fördjupa mig i förrän nu. Har inte läst allt på dessa bloggar än men kommer säkerligen att botanisera runt där ett tag framöver nu när höstmörkret faller på.

Förövrigt har det inte hänt så mycket på fiskefronten men jag kan väl tala om att nu är båten upptagen ur Runn, men jag kan ju alltid slänga i gummibåten om det skulle bli finväder när jag är ledig.

Oj det höll jag på att glömma, jag avgick med segern i gäddkampen som jag hade med min fru. Vann med en gädda på 2,8kg (har jag för mig att den vägde). Tyvärr blev det inte så mycket gäddfiske under hösten som jag hoppats på men å andra sidan är ju inte hösten över och jag har ju en polare som fortfarande har båten i. Hör av dig om du vill ut framöver
så tar vi en tur.
Har även tänkt att ge mig ut efter storöringen när tillfälle ges.
Som sagt, säsongen är inte över innan isen har lagt sig och då börjar en ny.