Kunde inte hålla mig....

Torsdagen efter Älvens dag


Allt eftersom förmiddagen gick så blev jag mer och mer fiske sugen och tänkte att varför inte. Var även  lite nyfiken på dom regnbågar som Lasse Å skrivit om i kommentarerna till mitt förra inlägg. När Jag gick förbi luckorna så räknade jag till 8 stycken som var taggade och en hel del andra.
Hade egentligen bara tänkt gå ner för att se om jag såg några regnbågar eller få höra lite skvaller om hur mycket fisk som tagits upp ungefär under älvens dag. Efter lite kaffekokning och letande efter tafs material samt andra növändiga atteraljer så var jag då äntligen på gång framåt 12 tiden.

Trots att jag varit mer än lovligt slö vid bindstädet (uppryckning krävs inom kort), så tänkte jag att några av dom flugor jag hade skulle kunna funka. Jag började fiska vid stenarna på sidan nedanför mig och redan i tredje eller fjärde kastet så satt det en båge på kroken. Den steg och tog en  hjorthårsfluga  av modell caddis eller liknande trots att jag inte sett ett vak fast jag satt och spanade i över fem minuter innan jag började fiska. Fortsatte att fiska på denna sida ytterligare någon timme utan att se eller känna fisk. Gick sedan över till andra sidan och satte mig på span vid den mittre av hällarna (den med kraftlednings stolpen). Inga vak på denna sidan heller så jag provade att lägga ut flugan ändå och efter några kast hade jag en virvel efter flugan. testade några kast till men den ville inte så jag bytte till en Eroupea 12 av modell större och då hände detta. 



Som så ofta annars så steg den och tog när flugan stripade in i ganska hög fart,det verkar som att vissa dagar så måste man reta dom till hugg. Andra dagar så hugger dom inte alls när man fiskar flugan på det viset.
Ytterligare en båge steg en stund senare och tog denna fluga. Här kommer ytterligare ett par bilder på dagens fångst.



Största vägde 1.9 kg och gav mig en rejäl fight. Superkondition!
Dom andra 2  var väl lite mer tama. Gjorde ytter ligare ett pass på kvällen
mellan 8 och 10 men då var hällen upptagen av spinnfiskare fram till halv 11.
När jag kunde börja fiska så hade jag påslag direkt men missade. hade
ytterligare 3-4 som var upp och kikade på flugan men dom ville inte ta.
Vid denna tiden så kom det även en period då dom vakade en hel del. Såg säkert
ett tiotal fiskar som var upp och vakade under en halvtimmes tid.
Vid halv tolvtiden fick jag problem, det är åldern som börjar ta ut sin rätt...hade glömt
glasögonen och batterier till lampan så jag såg ej längre att knyta på flugorna.
Fick lov att packa ihop och gå hem (Surt!!!)





Heta tips :    Platser: Mitten hällen med kraftledingsstolpen på östra sidan av älven,
                               Västra sidan nedanför slutet på stenläggningen 
                               vid dom två stenarna.
                   Flugor :Eroupea 12 olika storlekar,nymfer,
                              marabou streamers i olika färger
                              Super puppor                     

Kommentarer
Postat av: Ludvig

1,9 då gissade vi ganska bra då.

Grattis till bågarna!

2008-06-13 @ 10:45:32
Postat av: Pierre

Det är härligt när man får stilla abstinensen med ett par tre fiskar.

Ibland räcker det med att få komma ut och blöta linan.

2008-06-13 @ 11:07:04
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Micke.S

Ludvig: Ja det gjorde vi. Det ska allt vara två storfiskare till att gissa vikten på en sån bumling eller vad säger du...kul att du hittade bloggen och skriv gärna och tala om hur det gått ifall du varit ute och fiskat.

/Micke.S

Pierre: Javisst är det, behövde bättra på självförtroendet inför helgen:)

Det har ju gått lite på halvfart ett tag nu.

/Micke.S

2008-06-13 @ 16:42:35
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: värmarn

Jaså minsan nu duger det att gå på bågarna när jag inte är med.Men antar du var lite rädd att jag skulle piska dig big time om vi hade vart där och inte ovaför luckorna sist;-)

Kul att du lyckdes lura några st iaf,extra kul och få dom på fluga.Själv så ska jag försöka lura upp nån fet borre i storsjön i Gävle i kväll.OM väder gudarna är på bra humör.



Skit fiske på dig!

2008-06-14 @ 11:00:24
Postat av: Micke.S

Kunde inte hålla mig...du får följa nästa gång om du är snäll:)

Är det den Storsjön som det finns gös i?



Hur som helst så får jag väl önska skitfiske då...och skriv gärna och tala om hur det gått.

/Micke.S

2008-06-14 @ 15:50:33
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kunde inte hålla mig...du får följa nästa gång om du är snäll:)

Är det den Storsjön som det finns gös i?



Hur som helst så får jag väl önska skitfiske då...och skriv gärna och tala om hur det gått.

/Micke.S

2008-06-14 @ 15:52:21
Postat av: Jari

Nu är du väl förbered och varm i kläderna för ett tjärn dängande någon kväll. Grattis.

2008-06-14 @ 16:11:07
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Jari.Inte omöjligt,vi får väl se hur det passar framöver.Eventuellt så blir vi nog att bo ute i vagnen rätt mycket framöver eftersom M har semester men någon kväll ska det väl kunna passa.

/Micke.S

2008-06-14 @ 23:50:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0