Jag och värmarn på "tjuvfiske"

Dagens fisketur var väl inte så lyckad fiskmässigt sett .Det började med att vi skulle lösa kort åt värmarn på trollebomacken vilket inte gick så bra för dom var slutsålda.Efter en stunds brottning med samvetet så beslutade vi oss för att fiska ändå.Det skulle vi inte ha gjort för det visade sig att fisken kännde på sig att det var brottslingar på isen,inte ett riktigt hugg på flera timmar samt ett envetet blåsande resulterade i att vi gav upp efter några timmar.
Får väl hoppas på bättre tur nästa gång.
/Micke.S

Idag bär det av till Rämen igen.

Det blir jag och en kompis på jobbet som åker. Hör av mig på eftermiddagen om hur det gick.

Skiftschema.

Hej alla fiskekompisar!
Lägger in en bild på mitt skiftschema så ni kan se hur jag jobbar/är ledig.Hör av gärna av er om ni har något spännande på gång när jag är ledig.
Arbetstiderna är 06-14,14-22 och 22-06.Schemat talar väl för sej själv förutom då jag jobbar lördag em och lördag natt då är tiderna 14-20 och 20-06. (Jag jobbar på A-laget)
/Micke.S

Idag gick det trögt.

I förmiddags for jag och far min  iväg till Rämen för att prova på  lite öringfiske igen.Tråkigt nog så var dom inte på hugget .Vi provade på samtliga ställen som vi fått fisk på tidigare men det nappade dåligt.Jag hade ett enda riktigt hugg utanför udden och det var en öring på ca 6 hg som fick gå tillbaka,farsan fick två öringar på ca 5hg styck på vertikalpirk.Vi provade även på att fiska på lite oprövade ställen men utan att känna något förutom några små abborrar.man får väl glädja sej åt att det var på en av dom nya balansarna jag fick den. En liten sak i grälla färger med en liten jiggstjärt på.Så här ser den ut.

Balanspirkar

Tyvärr så blev det inget fiske denna helg men det kanske hade sina fördelar för istället har jag ägnat helgen till att tillverka ett antal balanspirkar som jag och farsan tänkte prova på Rämens öringar imorgon.Pirkarna har jag tillverkat av jiggkrok som jag klämt fast blysänken på och sedan bakat in i lera som man härdar genom att sätta in dom i ugnen på ca 100grader i fem minuter.Jag tror stenhårt på dom gula på bilden näst längst ner.

Skitfiske på er  / Micke.S

Det finns fler som fiskar i Rämen

Här om dan så var det en gammal fiskekompis som hörde av sej i gästboken.Jag har länge misstänkt att han är in och smygkikar i min blogg och nu är det bekräftat.

Så här skriver Erik .J

Tjena Micke!
Inspirerad av din fiskeblogg begav jag mig till Rämen på fiskefänge den 10/2. Väl framme där träffade jag på Jari som var i full färd med att ge sig ut på en Skidtur, han tipsade mig om ett ställe där han hade haft ett lyckat fiske några dagar tidigare. Och mycket riktigt, efter en stund började det hugga, jag lyckades fånga 5st Öringar 2 st till stekpannan och 3 fick gå tillbaka för vidare äventyr i Rämens vatten
EJ
Han skickade mej ett par fina bilder  också!
Den första är på en av öringarna han fick på Rämen,den andra bilden är på var flugfiskares dröm.En öring på 3,4kg. Öringen tog på en Nattslända av balsa.

Kul att höra av dig Erik och hoppas du fortsätter skriva om dina fiskeäventyr!

Idag var farsan värst!

Då var det vinter igen med ca två decimeter snö på isen så det blev till att pulsa. Kände inget första timmen så vi började tro att dom inte var i taget men efter att vi flyttat runt lite så började farsan dra dom en efter en.Själv satt jag och började surna till men plötsligt så ryckte det till i spöt  fast jag tappade den vid iskanten.Det gick några minuter sen var den där och denna gång fick jag upp den.

Efter ett tag så slutade det nappa så flyttade oss ut mot udden.Där började farsan med att dra en skaplig abborre och en fin öring . Själv fick jag ett par öringar  på balansare  och tappade dubbelt så många.Vi tog rätt på några matfiskar men övriga tar vi när dom blivit större.

Äntligen några dagar ledigt!

Då var man ledig några dagar igen då.Imorgonbitti åker farsan och jag till Rämen igen för att försöka locka upp  någon storöring. Just nu är det sängen som lockar .Återkommer imorgon  med fångstrapport.

Bloggtips!

Tänkte bara informera om att det kommit upp en ny fiskeblogg!
Det är min kompis Jari som startat en fiskeblogg. Han bor förövrigt nästan i sjön Rämen där jag brukar fiska sedan något år tillbaka,så nu kan man så att säga få lägesrapporter direkt från strandkanten :)Han är nog lika fisketokig som jag så det ska bli kul att följa  Jaris förehavanden framöver.

Så här ser han ut när han är nöjd!