Test av nya jerkar...

Har inte blivit så mycket fiske under veckan som gått, men däremot har jag börjat på några nya jerkar. Igår var jag ner till älven en kort sväng för att testa om jag blyat på rätt ställe och det verkade åtminstone som jag lyckats med en av dom
för redan efter några kast så högg en liten snipa. Hade ytterligare ett hugg  lite senare. Det var nog tur att det inte var en gammelgädda för jag hade inte limmat fast öglorna än.
Nu blir det paus i tillverkningen för vi sticker till Helsingfors några dar,  och nästa vecka blir det nog campingen igen om vädret inte är allt för dåligt.

Nytt på fiskefronten..

I måndags regnade vi hem från campingen, kände att det var dags för några dagar i stan. Provade lite jerkfiske i älven
i måndags och tisdags. Tre påslag i måndags på ett nytt ytbete jag inte kunde motstå sist jag var in på Vestlis. Minns ej vad det heter men det ser ut som en cigarr med  en "propeller"fram och bak som skvätter upp vatten. tre påslag även på tisdagen var av en som fastnade .
Igårkväll blev det en ny tur i gäddkampen och jag utökade ledningen med en gädda på ca 2,2 kg.( tog på en top bandit i färgen "skitmört"). Mia har gjort ett inlägg om fisketuren i sin blogg så om detta kan ni läsa här.
Vid fyra tiden i morse tog jag och farsan en tur för att jaga abborrar eftersom dom verkade vara igång i går kväll men vi fick vända om ganska snabbt eftersom det drog ihop sig till oväder.(farsan hann dock få en gädda på strax under kilot innan regnet satt igång).

Sunnanö 15-16 juni

15/7
Jag och Mia tog en tur framåt kvällen. Gäddorna var fortfarande inte på hugget men Mia tappade i alla fall en liten gädda på ca 5hg.
Hur som helst så var det en trevlig tur på sjön.

16/7

Vid halv sextiden så for jag och Ludde ut på en sista fisketur innan han skulle fara hem till Märsta igen. Vi började med att meta på löja i någon timme men fick endast en liten abborre. Provade då att släpa med löja men även detta gav inget
så vi beslutade oss för att prova några vikar där jag fått lite gäddor på jerk tidigare då det varit allmänt trögt (dock inga  stora).Redan efter några kast så fick jag en snipa som var max 5 cm längre än jerken, efter ett tag så fick även Ludde en som var lite större sen blev det dött ett tag så vi flyttade oss en liten bit och då hände det här ...

Ett riktigt dunder hugg på en Buster i färgen skitmört...

En riktigt fin gädda på säkert  över fem kilo och säkert en hundraklubbare som tyvärr släppte strax efter denna bild.
Det var en  stark gädda som drog runt med båten i flera minuter innan den släppte.
Du får väl komma upp och ta den senare i sommar eller nästa år Ludde, då har den ju blivit ännu större:)

Eftermiddagsfiske..

Det gick inget vidare när jag var ut med grabbarna på eftermiddagen, den enda som lyckades lura en firre var Mange.
Ludde hade några abborrar på som släppte och jag hade ett hugg men vet ej om det var abborre eller gädda.
Det var sista dagen för Ludde för den här gången, imorgon åker han hem igen, men han är välkommen att hänga med ut ifall han kommer upp hit fler gånger framöver.

Här är Mange med sin abborre, jag tror det var hans första någonsin på kastspö.
ingen jättefisk men den kommer nog att smaka lika bra för det.

Förhoppningsvis blir det en jerktur med  Mia framåt kvällen...

Nu skiner solen igen...

Sunnanö  15/7

Har hunnit med ett par fiskepass sen sist.,Med mig i båten första passet en liten fiske intresserad kille som heter Ludde och är här och hälsar på. Vi var ute och jerkade några timmar i förrgår kväll men med magert resultat. Endast en gädda runt kilot och som dessutom släppte när jag skulle försöka ta ett kort. Förra året  tog han dock en gädda på över sju kilo
 här utanför campingen på en liten spinnare och vad jag så var det  största gäddan som någon från campingen fick upp den sommaren.
Igår kväll så var jag och Erik ute och försökte på abborre men även detta med magert resultat. Vi provade både att släpa och meta men det enda som kom upp var en borre på 3-4 hg som högg på Eriks mete. Fick dock gå tillbaka utan fotografering.
Idag har jag för avsikt att ut och släpa lite på eftermiddagen med  Ludde och en annan liten kille som heter manne och bor i husvagnen brevid. Eventuellt så kanske vi testar lite jerkfiske också.
Frammåt  kvällen blir det nog ett nytt pass med  Mia , jag  måste ju försöka utöka ledningen jag har i gäddkampen (leder med en gädda på 1,04 kg)
Rapport kommer ....Ska försöka komma ihåg kameran nästa gång ..:)

Snart semester igen...

Nu återstår endast ett nattskift innan jag går på den "riktiga" semestern.Veckan som varit har endast bestått av arbete och regn,in i helvete med regn och åska.Översvämning på jobbet och även en hel del andra ställen i Borlänge. På onsdagen fick vi tydligen mest regn i hela europa och naturligtvis var jag på jobbet.Gissa om jag var orolig för att båten skulle sjunka ute vid campingen. Jag får väl passa på att tacka Mia samt alla andra som öst båten medans jag varit på jobbet.
Nu ser jag fram mot några lediga veckor och en hel del fiske....får väl hoppas att det regnat klart snart.
Förra helgen blev det ett par turer som jag inte skrivit om än. Det kom nog upp tre abborra runt halvkilot men det hade nog blivit fler om vi inte hade fått lov att avbryta pga åska.
Har hört ryktas att det även kommit upp några gäddor under veckan som gått.
Man kan ju hoppas att dom är i stöten när det blir dags...Har för närvarande en ny jerk på snurr i torkhjulet som jag tror kan bli giftig....

Nytt från Sunnanö...

Nu har jag och Mia varit ute och haft två bompass sen sist jag skrev .Vi har haft hugg båda två men inte fått fast dom.
Det verkar som det är naturligt bete som gäller.Jag och Bernie tog ett pass tidigt i morse (och med tidigt menar jag att jag gick upp kvart över tre).Efter morgonkaffe och agnmete så for vi ut på sjön.

Testade sundet mellan Runn/Ösjön  för förstagången på allvar denna morgon. Bernie fick första abborren som var på ett par hg,men sen var det min tur....

Abborre 1kg tagen på flötmete med mört. Fick gå tillbaka efter fotografering trots att Bernie muttrade om att dom ska grilla fisk ikväll.....men jag fick ytterligare en  i mera lämplig storlek så han behöver nog inte gå hungrig:)

Efter några timmr for vi ut mot Prästö men där hittade vi inga abborrar.Däremot fick jag ett par gäddor varav den största på ett par kilo.

Det verkar som om löjleken kommit igång. Åtminstone tror jag det för det kokade av löjor inne vid stränderna på sina ställen men jag har faktist ingen koll på när löjorna leker. Många av dom jag fått nyligen har varit fulla med rom och det skulle ju kunna förklara frånvaron av löja på dom ställen där jag normalt brukar hitta dom.kanske någon av er bloggläsare vet när löjorna leker?
Ikväll blir det nog en tur efter gädda om Mia vill men om det blir jerk/mete eller trolling återstår väl att se.