Rapport från Sunnanö Camping...

28/6

Tog en tur frammåt kvällen tillsammans med Bernie, man kan väl inte säga att dom var på hugget men vi
lyckades lura upp två på ett par hg och alldeles innan vi for in så dök mittflöte sakta men säkert. Det visade sig vara en abborre på nio hg som jag tyvärr blev tvungen att mörda ihjäl eftersom den svalt kroken ända ner i magen vilket naturligtvis var mitt fel eftersom jag lät den gå då jag tappat några innan pga att jag varit för snabb....
Hur som helst blev det en riktig abborrfest här på campingen för min familj och mina föräldrar .(hade ju några klara för grillen sen tidigare)

29/6

Gäddkampen har börjat !
För dom som inte vet det så har min fru utmanat mig i vem av oss som lyckas dra största gäddan under sommaren.
Eventuellt så kör vi abborre också. Tävlingen gäller endast då vi båda är ute i båten samtidigt.
Nu har altså frugan festivalat färdigt så igår kväll begav vi oss ut och jerkade efter storgäddor. Jag lyckades lura upp en gädda ,ingen storgädda men jag tog i alla fall ledningen i årets gäddkamp med en gädda på kilot (1,04)om man ska vara petig.  Här kan ni läsa om och se bilder på hur Mia(frugan) upplevde kvällens fiske.

30/7
Gick upp halv sex för att ta en fisketur Med Kjell.F,en gammal arbetskamrat som numera är en glad pensionär.
Vi gick ut hårt och startade med en slät kopp kaffe i Kjells husvagn för att sedan gå ner och meta upp lita agnfisk.
Detta gick inte så bra men efter ca en halvtimme så hade vi fått ihop en fem sex småmörtar .Sedan begav vi oss ut i sundet mellan Runn/Ösjön och metade men det var trögt. Kjell lyckades lura upp en abborre på ca 2hg efter en halvtimme vilket senare skulle visa sig bli fisketurens enda fisk. Själv får jag dras med det nesliga namnet tills nästa fisketur. Kan väl tillägga att jag tappade en gädda på 2+ men nu vet jag var den står tills jag och frugan ska ut i kväll:)

Sunnanö 26/6

Har hunnit med några turer sen förra inlägget, ett antal bomturer och två turer som gått bättre.Redan dagen efter förra inlägget lyckades jag lura upp denna gädda på100cm och fem kg,  den tog inte på någon av mina jerkar utan på "drakowitschriggen"(hur det nu stavas)agnad med löja. fick även en halvkilos på löjmete.Hade Bernie med mig i båten denna fisketur och även han hade en gädda  mellan tre och fem kilo på fast den slet sig Inga abborrar denna dag.
Idag var jag ut och försökte på abborrarna igen och lyckades lura upp sex stycken på mellan två och fyra hg.

Här kommer några bilder på gäddan...

Sunnanö 23 juni

Var ut en sväng på förmiddagen men kammade noll. Vädret var väl inte det bästa för fiske ,inte en krusning på vattenytan och strålande sol. Framåt  kvällningen gjorde jag ett nytt försök och denna gången gick det bättre...
1120g vägde den.

fick ytterligare 3 stycken från 6 hg och neråt samt en gädda på kilot. Den på bilden och gäddan fick gå tillbaka men dom övriga borrarna blir nog middag i morgon eller någon dag framöver.
Over and out från Sunnanö för den här gången:)

Midsommar fiske

Nu har vi flyttat ut till campingen för ett tag framöver. Midsommaraftonen regnade bort  så vi åkte ut till Sunnanö först på Midsommardagens morgon. Först var det stångresning och fika mm men frammåt kvällningen tog jag och Erik.F en tur ut för att kolla om det fanns några nappvilliga firrar i sjön och det gjorde det. Vi fick fyra abborrar var som låg på 3-4 hg samt en större som vägde nästan sju.Den sista fick gå tillbaka och förhoppningsvis föra sina gener vidare.
Samtliga fångades på löja och det var Erik som tog den största den här gången. Vi tog även en tur idag på förmiddagen men då hade vi inte ett napp. Såg dock några som fick en gäddsnipa på trolling.Kanske blir det en tur frammåt kvällen.
Så här glad var Erik åt abborren .....

En Jobbig Pingst Helg....

Helgen som gått har jag jobbat som bara den för att få båten i sjön ute vid campingen. I år var det extra mycket pyssel för jag har bytt båtplats så att jag kommer lite längre från bryggan. Inte blev det bättre av att jag glömt en massa prylar i stan samt att jag fick lov att åka in och handla diverse andra saker som jag behövde. På lördag kväll låg den dock i sjön klar för ett kort gäddpass. Högg gjorde det redan i första kastet men jag bommade, gjorde ett nytt försök på samma ställe men var för snabb i mothugget även denna gång...(jag såg gäddan när den tog och blev väl för ivrig).
fortsatte någon timme till och provade några andra ställen men utan resultat.
På söndagen fick jag sällskap av en liten kille på 7 år, Kasper har jag för mig att han heter och som är ny på campingen för i år. Det kan nog bli en riktig storfiskare framöver för vi var ute flera timmar utan ett napp och han knystade inte en enda gång om att han ville iland och när jag frågade så sa han att han ville fiska mera. han har även visat sig vara en baddare på löjmete så om man har tur så kan man leja bort agnfisket i sommar:) det blev ingen fisk denna tur heller men på kvällen innan vi skulle åka hem var jag ut en snabbvända  och då fick jag en gädda på Drakowitsh riggen (uräkta stavningen om det blev fel) ca 1,5 vägde den skulle jag tro.
Har även varit ner till älven några gånger sedan förra inlägget och blivit utan alla gånger utom en då jag fick två snipor och tappade en som kändes riktigt skaplig, 2-3 kg skulle jag tro