Morgonfiske

Ställde klockan på 05.00 igår kväll för att komma ut på sjön i skaplig tid. Det var jag och Bernhard som skulle testa sundet igen. Jag började med lite flötmete med löja och tappade ganska omgående en gädda i fyrakilos klassen. Abborrarna ville inte vara med och leka alls denna dag. Efter en stund så provade jag att vertikaljigga med löja men det funkade inte heller eller också var dom inte där. Flyttade oss sedan till ett grund i Ösjön och där tappade jag en gädda på jerk. Hade även ett hugg när jag provade att vertikal jigga med samma riggning som jag fick den fina abborren på igår. Sedan trollade vi en stund med löja och Bernhard fick en gädda runt kilot.På hemvägen stannade vi till vid ett annat grund och och jag gjorde några kast med jerk. Fick en gäddsnipa och sedan gav vi upp för vid det här laget började det bli olidligt hett på sjön.
Troligen far vi ut på nya äventyr imorgonbitti.

Mitt nya vapen i gäddkampen.

Igår fick jag besök av min av en fiskebroder.Han hade införskaffat denna tingest som "hemligt" vapen i sommarens gäddkamp (som jag för närvarande leder med en gädda på 2,8 kg).Det var dock ett tag sen det hände något i toppen på denna kamp så vi får väl hoppas att det händer nåt snart.

Mitt nya hemliga vapen i sommarens gäddkamp.(skulle tro att den funkar på abborre också)
Tackar och bockar,  nu vinner jag lätt som en plätt.

Tack Pierre...

För tipset om drachkowich-riggen. Jag och Bernie var ute i sundet mellan Runn och Ösjön tidigt imorse för att prova om abborrarna var i stöten. Metade ett tag med löja men dom ville inte nappa,såg dock en hel del löjstim som rörde sig fram och tillbaka.Då fick jag årets snilleblixt....Jag testar löjriggningen som Pierre tipsat om i i sin blogg. han inte mer än göra ett par lockryck eller vad man ska kalla det innan det högg och upp kom sommarens största abborre för min del(hittills).

46 cm lång och prick ett kilo vägde den.

Det var dock den enda vi lyckades lura denna morgon.
På eftermiddagen for jag och frugan ut för att jerka en liten stund.Jag själv tog en tur lite senare och testade löjriggningen
ännu en gång men det  var sådan båttrafik i sundet sådet gick inte att fiska på ett vettigt sätt men den kommer att testas fler gånger denna sommmar, var så säkra....Kanske redan tidigt imorgonbitti om jag orkar upp.
Ska väl tillägga att abboren fick gå tillbaka (Jag sparade den åt dig Pierre, som tack för tipset ifall du dyker upp framöver).

Ytterligare rapporter från Runn/Ösjön

Torsdag 24/7
Jag Kjell och Viktor tog ett fiskepass på Runn  under torsdagskvällen. Det var trögt som satan. Den enda som lyckades lura nån fisk var Viktor som tog en snipa på löja.

Fredag morgon 25/7

Jag och Kjell tog en långtur ut till Stora stensö och tillbaka. Jag fick en gädda på ca 2.5 på Westinarn som var med på bild nyligen. Annars trögt som bara den. Kanske är det värmen.

Onsdag eftermiddag och kväll...

Onsdag eftermiddag 23/7

Eftersom jag inte visste riktigt var fisken höll till för tillfället och att Viktor ville följa med ut (lite riskabelt att kasta när man är tre i båten)så bestämde vi oss för att trolla efter vad som kunde tänkas vilja nappa. Själv körde jag med löja, Viktor med jigg och Mia med en Westins Jätte 17cm.

Jag antar att hon var ute efter gammelgäddan för att ta ledningen i gäddkampen ...men jag tror nog att hon var ganska nöjd med det hon fick.....En grann abborre på 720 gram.
Grattis Mia,det ska bli gott....

Själv fick jag en på löja en liten stund efteråt som var bara aningen mindre och som fick gå tillbaka utan vägning då den satt fint krokad i "läppen" så det var bara att kroka av och släppa tillbaka.
Efter detta så körde vi tillbaka Mia som skulle sova i stan eftersom hon skulle jobba,Viktor fick titta på "Stargate" och så var även han nöjd.
Vid halv åttatiden bar det iväg ut på sjön igen. denna gång körde Viktor med löja och jag med westinaren(hans eget val).
Jag tror det var finaste kvällen som jag varit ledig denna sommar och vi hade det riktigt mysigt.

Efter en stund så fick jag en gädda i kilosklassen på westinarn och vi tappade tre fiskar på löja,av dom så tror jag att två var abborra av minst samma kaliber som vi tagit tidigare under dagen men riktigt säker kan man ju inte vara...

På hemvägen möttes vi av denna syn...

Totalt tre flaskor och en burk plockade vi upp på hemvägen så det finns även nackdelar med det fina vädret...Det är inte första gången man plockar flaskor efter en fin dag på sjön, fy fan vilka idioter. Fattar dom inte vilka skador det kan ställa till om det kommer en båt eller vattenscooter i hög fart.....

Vi tog sovmorgon idag men frammåt kvällen ska vi på dom igen....

Tisdag fm o kväll

Tisdag förmiddag 22/7

Blåste hårt så jag tog båten bort mot södra änden av Rostö där det läade lite. Började med att jerka lite i viken men kände inget. Trollade sedan med löja efter kanten på Rostö och ganska snabbt så högg det en gädda i kilosklassen. Fortsatte sedan tvärs över och ganska mitt på så högg det igen, denna gång var det en fin abborre på 8-9 hg. Hade tyvärr glömt kameran denna gång men jag filmade  en liten snutt.(Får se om det går att göra något av den när jag får tid och tillgång till datorn hemma. Har fortfarande inte fått till den bärbara så jag kan redigera film på den).
Drog mig sedan över mot land på västra sidan och började jerka igen. Nästan direkt högg det i rejält, denna gång var det en gädda. Det första jag tänkte var,minst fem kilo ....men den gick upp ganska snabbt och ruskade sig loss.
Lägger in en bild på Bustern och Jiggen som gått bra senaste tiden. Färgen på bustern har tagits fram speciellt för Vestlis fiske i Borlänge om jag fattat rätt så har dom tagit fram ytterligare två färger "Leksingen" och "Dalälvarn"
Jag har fått fisk på allihop.(smygreklam)

Tisdag kväll 22/7

Jag och Kjell tog en tur ut på Ösjön. Vädret var kanon och vinden hade avtagit så det var nästan spegelblankt.
Vi började på grundet bakom Storö och jag hade några hugg på samma buster som på bilden ovanför men dom ville inte fastna.
Flyttade oss bort  till grundområdet  melan Lindö och Dumpetovan. Där tappade Kjell en fin abborre på 3-4 hg.
Efter ett tag ringde telefonen,det var grabben som ville at jag skulle komma in och hämta för han ville komma ut och fiska . Vi åkte in och hämtade upp honom och trollade sedan med löja ut mot Nästö och tillbaka via Prästö. Kände inget men såg en hel del på lodet. Kan hända är det väderomslaget som gjort att dom inte biter.

Onsdag 23/7

Jag och Kjell tog en liten tur på Ösjön. Började vid grundet bakom Storö och jag fick en gädda runt kilot på samma Buster som tidigare. Fiskade av ytterligare några ställen utan resultat. Åkte sedan över mot landet tvärsöver (från campingen sett) och där fick Kjell en fin abborre på 4-5 hg.

Ser fram mot en fisketur ikväll och hoppas att vädret håller isig för i skrivande stund så är det kanonväder.

Idag blev det tre turer...

Dagen började med att jag tog båten ut till Gäddö . Provade att jerka lite efter gädda. Började med en buster  och tappade en gädda  nästtan direkt. Drev in mot ett grundare område med mycket sten så jag satte på ett ytgående bete som skramlar och har sig(har aldrig fått nåt på det tidigare men jag tänkte jag skulle ge det en ny chans).
I andra kastet så kom det en gädda som skjuten ur en kanon och tog draget. Det var nog det brutalaste hugget jag haft sen jag började med jerkfiske även om inte gäddan var på mer än ca 1,5 kg.Det draget kommer jag att testa mer det är då ett som är säkert.
Sen for jag in till Viktor en stund och vi åt en god frukost tillsammans.
Efter nån timme så komm syrrans kille med sin farsa och sin systerson och vi for ut och släpade lite efter vad som nu kunde tänkas vilja nappa. En gädda runt kilot blev det under denna tur som vi tyvärr blev tvugna att avbryta ganska tidigt pga ett riktigt åskväder som närmade sig otäckt fort.

Framåt åttatiden så for jag och Viktor ut en kort sväng och han lyckades lura upp en fin abborre på  omkring tre hg samt en gäddsnipa som satt så illa att jag var tvungen att avliva den. (båda på den blå/vita jiggen som jag inte hunnit ta kort på än)

Så här glad var Viktor när han fått fisk. Om det var för att han fått fisk eller för att jag blev utan vet jag inte men nöjd var han i allafall.

Om det är vädret tillåter så tar vi en tur imorgonbitti (Viktors förslag).

Det blev en tur på förmiddan...

Även om det inte blev så tidigt som jag tänkt. Var väl ute på sjön vid halv åttatiden. Fick en gädda på ca1,5 nästan direkt.
Den tog på samma blå/vita jigg som jag tog abborrarna på tidigare. Bytte Efter en stund till en större storlek av samma sorts jigg. Det högg flera gånger även på denna men jag fick dom inte att fastna. Troligen så var det abborrar rut ett par hg som jag missade. Övergick efter ett par timmar till att jerka lite efter gädda. Tappade en på runt 2 kg någon meter från båten. Gav upp vid tolvsnåret  för åka iland och göra fint i vagnen ifall frugan kommer på besök ; )

Efter regn kommer sol...

Vädret klarnade upp och blev skapligt framåt kvällen även om det kom en skur då och då. Började först med att testa lit jerkfiske och kunde snabbt landa en gädda runt kilot. Tog mig sedan ut till grundet där jag fick ett par abborrar på förmiddagen. Provade först att meta en stund med löja utan att det hände nåt. Satte sedan på en blå/vit  jigg och redan efter ett par kast hade jag en fin fisk på som jag tyvärr aldrig fick se, men jag är nästan helt övertygad om att det var en fin abborre. fortsatte att kasta och efter en stund så högg det igen. Denna gång fick jag upp den, en abborre i 2hg klassen. Ytterligare några kast senare så var det dags igen ,denna gång en abbore av lite bättre kaliber

Så här såg den ut.

Femhundraåttio gram om man ska lita på vågen.

Flyttade mig sedan till grundet där jag fick abborren på  9 hg häromdan och där lurade jag en abborre till på ett par hg fast denna gång på mete med löja samt drog bom på en.
Förhoppningsviså blir det en tur tidigt imorgonbitti om jag orkar upp och vädret tillåter vill säga.

Ja då sitter man här i spöregnet....

Väntar på att det ska avta så man kan ge sig ut på sjön. Kanske får jag grabben med mig om inte xboxen lockar mer....
Jaja den ungdomen ,annat var det på min tid. Var ute en sväng på förmiddagen och metade abborre på löja. Provade några ställen som jag inte testat tidigare i år. Två borrar i 2hg klassen blev det. Nu åskar det också,satan va rastlös jag börjar bli.

Kvällstur ...

Tog en tur ut  på Ösjön frammåt kvällen. Tre abborrar var av den största på ca halvkilot och en tappad gädda blev resultatet.Provade lite med jigg först men det ville dom inte ha. Alla tre på mete med löja.

Äntligen semester!

Första dagen på semestern( i måndags) tillbringade jag i stan,gjorde en kort tur ner till älven med flugspöt men såg endast ett vak och gav upp efter ett par timmar av varierande väder.
Tisdagen och onsdagen ägnade jag åt att tillsammans med min fru bygga en uteplats vid husvagnen.
Här kan ni se hur det blev.

På torsdag kväll var det äntligen dags för en fisketur,Tyvärr hade M huvudvärk och kunde inte följa med.
Jag bestämde mig för att satsa på lite abborre denna gång. Började med att jigga lite runt ett av grunden som vi tagit en del gädda på tidigare under sommaren. Det högg redan efter ett par kast men det var en gädda i kilosklassen.
efter en stund å provade jag att meta lite med löja som agn (brukar vara ett dödligt vapen för abborrarna häromkring) och det högg nästan direkt. Gädda även denna gång fast något mindre. Övergick till att jigga och efter en stund så högg det igen och denna gång var det en randig rackare som tagit jiggen.

Årets första "riktiga" abborre bjöd på en fin kamp även om den hade tröttnat när bilden togs.

Som ni ser på bilden så blir det middag av denna och ytterligare en som vägde runt 4hg, Har inte ätit abborre sen förra sommarn så det ska bli riktigt gott .

Det blev totalt två abborrar och tre gäddor detta fiskepass vilket jag tyckte var helt godkänt.
Troligen så blir det ett nytt fiskepass ikväll om vädret tillåter.

En liten summering av dom första veckorna i juli.

Eftersom jag är inne i stan så passade jag på att klippa i hop några filmsnuttar från veckorna som gått. Har inte lyckats få något redigeringsprogram att fungera på den bärbara datorn som vi har i husvagnen men jag jobbar på det.
Nu har äntligen semestern börjat för min del(och slutat för frun tyvärr). Jag hoppas jag kan få till det med den bärbara datorn så jag kan lägga ut filmerna från husvagnen framöver. Klippen kommer inte  i ordning men jag hoppas det inte gör något.

Här kommer filmen.

Fisketur på Ösjön

På Torsdags kvällen tog jag min fru och Kjell ännu ett fiskepass på Ösjön. Jag och Mia Jerkade efter gädda medans Kjell jiggade . Det hände ingenting på några timmar och vi for in till bryggan för att släppa av Mia,därefter åkte vi genom sundet  och metade upp några löjor för att ha som betesfisk. Kjell fick en gädda i kilosklassen och jag själv  tog en på tre och ett halvt. Var egentligen ute efter abborre men det är inte alltid det går som man vill. En dag kvar till semestern och jag får väl hoppas jag hittar abborrarna då istället....Man börjar undra vart dom tagit vägen, någon som vet?

Friveckan snart slut..

Det har blivit lite dåligt med bloggandet under den senaste friveckan men jag ska försöka göra en liten summering.

Fredag  4/7
På fredagskvällen fick vi sällskap ut i båten av en numera pensionerad arbetskamrat som också har husvagn här på campingen. Fiskade ett par timmar och jag fick en gädda på ett par kilo. Släppte sedan av Mia och for ut igen. Då fick Kjell en gädda på 2 kilo samt en abborre på runt hektot (på orange jigg). Efter en stund så fick jag ytterligare en gädda innan det var dags att göra kväll.

Lördag 5/7
Idag var det äntligen dags för  älsklingen att ta en gädda pån 1,2 kg och det var verkligen hennes tur så som hon
kämpat, själv fick jag fara hem med det fula namnet....

Söndag 6/7
Denna dag var det ett jäkla väder som inte verkade lockande ens på mig, kunde dock inte hålla mig och  lyckades lura upp ett par abborrar runt hektot ifrån bryggan. (Tappade även en gädda runt kilot  på jigg).

Måndag 7/7
For ut själv vid halvsextiden på morgonen. Började med att dra lite  löjtackel  efter abborre genom sundet ut i Runn .Fick en gädda nästan direkt men fick ge upp ganska snabbt eftersom vinden låg på så hårt. Åkte in i Ösjön istället och provade på lite olika ställen efter abborre men lyckades inte lura någon. Gav upp abborfisket och satsade på lite jerkfiske istället. åkte till en lä vik som jag sett att det brukar ligga båtar och fiska gädda i och det visade sig vara ett lyckat drag.
här kommer några bilder från äventyret (Inte det lättaste att ta bilder samtidigt som man drillar fisk).

Därmed var det nya gäddrekordet i Ösjön satt för min del 5,5 kilo och 101  cm lång.
Lyckades även lura en till gädda runt 2 kilo någon timme senare.

Mot kvällen tog jag en tur till på ösjön och fick tre gäddor var av den största låg på ett par kilo och den minsta runt 5hg.
samtliga gäddor denna dag tog på Buster jerk i färgen skitmört utom två runt kilot som tog när jag släpade löja.

Tisdag 8/7

Jag farsan och Kjell (min gamla jobbarkompis som var med i fredags) tog en eftermiddagstur på Ösjön.Kjell lyckades lura två gäddor och en fin abborre på nästan sex hekto.Själv tog jag en gädda och farsan blev utan.

Här kommer en bild på pensionärerna

Det blev en liten kvällstur.

Ökade på ledningen med en gädda på 2,8kg. Den tog på en nyinhandlad buster i färgen skitmört. Mia hade ett hugg på en buster i färgen C29 men bommade. Vi fiskade i ett par timmar och sedan var det dags att fara in till stan för att göra sista nattskiftet innan friveckan.
skitfiske på er  /Micke.S

Bättre sent än aldrig....

När jag ändå var in en tur till stan så passade jag på att klippa ihop en filmsnutt från när jag tog
ledningen i gäddkampen med min fru.

Ingen stor ledning men ändå...Allt för spänningen som man brukar säga.
Igår tog vi ett nytt pass igen och jag lyckades lura upp en kilosgädda men det var allt.
ikväll kanske det blir ett nytt pass även om det inte blir så länge eftersom jag ska ut och jobba sista natten före friveckan.