Abborrar igår...

Igår blev det en tur på Runn/Ösjön igen.Trots att det spöregnade på förmiddagen när vi gav oss ut Bernie och jag så blev det ganska lyckad avslutning på campingsäsongen för i år, och med det menar jag att båten ska upp för denna säsong. (men Bernie har sin i ett tag till).
Hur som helst så klarnade det upp efter någon timme och sjön la sig spegelblank så vi kunde se var löjorna höll till.

Efter att ha metat upp ett antal löjor så var det dags att leta abborrar. Vi började vid ett grund i närheten av campingen men där var det tomt så vi tog sikte på nästa grund men även där var det tomt.
Efter ett tag fick jag se att det gick småfisk i ytan vid ett grund där jag sett mycket fisk förr (men aldrig fått någon)så vi styrde ditåt. Jag han bara kasta ut så högg det en abborre på 660g. Bara någon minut efteråt så hade jag en till på och den var med ända in till båten men där gick den loss.

Jag han få fyra stycken och tappa säkert lika många om inte fler innan löjorna var slut. Åkte iväg och metade upp nya löjor där vi fick dom första.Provade även att jerka lite på några ställen men inte ett hugg.

Efter detta gjorde vi en tur ut på Runn  till Prästö men där var det dött så vi beslutade oss för att åka tillbaka och testa om det fanns några borrar kvar där vi fått fisk tidigare....och det fanns det:)

Bernie drillar....

Allt som allt blev det nio borrar under dagen jag tog sex, och Bernie tre. Dom två största på 660g,560g en runt 400 och övriga runt 300g. Vi bommade säkert lika många och av dom så var det tre som var rejält stora om det nu inte var gäddor i farten, men då borde vi ha fått nån tycker jag.
Några tog vi rätt på och när jag rensade dom så såg jag att dom hade småkräftor i magen...ska lägga detta på minnet nu när det börjar bli svårt att få tag på löjor framöver...Borde ju funka att meta på kräftstjärtar men då får jag väl på pälsen av hustrun som är skaldjursfantast...:)

Älven

I måndags kväll blev det ett kort pass efter gädda tillsammans med Martin,det blev väl inte mer än nån timme men det var kul att träffa honom och snacka lite fiske. Blir säkert fler pass framöver när vi har mer tid.
Hur gick det då? Inte ett hugg ,själv hade jag förhoppningar om att dom kunde vara på gång för dammluckorna var stängda och det gick en hel del småfisk i ytan här och där, men men dom var väl helt enkelt inte på hugget.

Jerk test...

Igår gjorde jag färdigt ett par jerkar. Gick ner till älven nån timme för att testa dom men det var för strömt för att få någon riktig uppfattning om hur dom går i vattnet.

Gäddjerk gjord i ek klädd med riktigt gäddskinn.

Slider gjord i furu (mitt gamla databord) sidorna är färgsatta i photoshop
och sedan utskrivna på silkespapper och påklistrade på betet.Rygg och buk
är målade.

Hade ett påslag av en skaplig gädda på ett ytbete jag gjorde tidigare i somras
och som jag fått några gäddor på. Har dock inte lagt något vidare jobb på finishen på detta bete.
Endast några lager lv1 golvlack och sedan sprayfärg.

Ful som stryk men gäddorna verkar gilla den:)

Kanske blir det en tur ut till campingen för att testa dom  i helgen.

Rämen...

8/9

Kom vi iväg lite tidigare och det verkade ganska lovande. Synd nog så fick vi inte tag på varken mört eller löja och efterhand så började det blåsa mer och mer.Ett gäddhug på Esas spö var allt som hände denna dag förutom att handtaget på mitt ekolod ramlade i sjön:(
Idag känner man sig ganska mör i kroppen efter att ha suttit i båten ett par dar så det får nog bli en vilodag idag
(läs gräsklippning ,båtösning,hyllmontering mm).

Ska försöka hinna med en jerktur ute vid campingen under friveckan (om de inte blåser allt för jävligt och om jag hinner få färdigt ett par jerkar jag håller på med).

Nytt försök på öring...

7/9

Idag gjorde jag och Esa ett nytt försök på öring. Vi testade en ny sjö (Långsjön bortanför Idkeberget),som var ny för mig men Esa har varit där en gång tidigare och hade då ett par hugg som kan ha varit öring. Vi kom nog inte iväg förrän vid halv tio tiden och började nog fiska strax före 11. Sjön är ganska liten om man jämför med Rämen men det ska finnas en del öring där enligt vad vi har hört så vi bestämde oss för att ge den en chans.

Vi började med att köra plugg och ganska snabbt hade jag ett hugg som släppte nästan direkt men efteråt kändes det lite skumt så jag vevade in för att kolla och till min förvåning så var bara blyet kvar, linan var av ca 3 cm bakom blyet och jag vet att jag kollade lina och knut innan jag släppte ut. Min enda förklaring är att en gädda huggit på blyet eftersom det var nästan 15 meter djupt och blyet var på ca 80g så kan det inte ha varit botten.

Vi körde vidare med plugg några timmar men inte ett liv. Då åkte vi in mot en vass för att meta upp några löjor som vi kunde släpa men det lyckades vi inte alls med men däremot fick vi några småmörtar som vi kunde använda.

Esa körde med en avkapad plugg som "Mörtshjälm" (jäklar vad fint den gick i vattnet), och jag körde med en vanlig .Nästan direkt högg det på Esas "hybridplugg" men det var en gädda på runt kilot som fick gå tillbaks.

Esa drillar gädda.

Precis när han släppt i den så högg det på mitt spö men även denna gång var det en en gädda, dock av lite bättre kaliber (3,5kgVisade vågen på). Den hade svalt löjan så illa så den fick grannarna ta (dom är överförtjusta i gädda).

Vi tuffade vidare nån timme innan Esa fick en snipa på runt halvkilot och efter det hade vi inga mörtar kvar.
Fortsatte då att testa med skedar apex bomber rapala och allt vad vi kunde komma på i några timmar till innan vi gav upp för dagen. Jag har tagit ledigt ett par nattskift nu så i morgonbitti så gör vi ett nytt försök på Rämen.
Rapport kommer.

Jag har även lagt till en ny länk till en nybliven fiskebloggare som nyss flyttat till Borlänge. Martin heter han och han verkar fiska en hel del, Vi kommer förhoppningsvis att ta en jerktur tillsammans framöver. (Hör av dig om du vill ut nån dag i veckan Martin, jag är ledig tom söndag).

Älven igen...

Idag blev det en tur ner till älven igen,inte mycket att orda om. Två hugg men ingen som fastnade.Det hände däremot en ganska kul grej som jag inte varit med om förut.När jag stog och jerkade var det nåt som plaskade framför jerken ungefär från halva kastlängden och in mot land, när det närmade sig land såg jag vad det var....Det var en  liten abborre på omkring 50 gram som försökte ta gummipärlan som jag har framför tafsen för att skydda toppöglan:)

Älven...

1/9

Igår hade jag kurs sista dagen på "friveckan" .  Efter en hel dags stillasittande så kände jag att jag behövde lite luft så jag tog jerkspöt och gjorde mig klar för en liten tur ner till älven.Till min förvåning  ville Viktor följa med men han ville bara meta.Som tur var hade jag några gamla maggots kvar i kylen. Redan efter några kast högg en gädda på runt två kilo på ett hemmagjort ytbete modell topbandit som ser för jävligt ut. Efter någon minut så fick även Viktor napp,det var en "minimört" Han hade väl ytterligare några napp men sen var maggotarna slut så vi började gå hemöver men stannade till i viken alldeles innan stigen viker av uppför backen för att göra några kast.
Hade påslag redan i tredje kastet av en gädda som var större än den den jag redan fått,  men riktigt hur stor lär jag väl aldrig få veta. Ruskigt roligt det där med ytbeten, dom kommer som skjutna ur en kanon när dom tar betet men det är svårt att få dom att fastna, och om dom fastnar så är dom ofta felkrokade. Hur som helst så är det spännande.