Nya försök på "storöring"

Igår (15 maj), var det en sen premiär i öringsfiske detta år för min del. Det var jag och Esa.K  som bestämt oss för Gimmen eftersom han och hans bror testat Rämen dagen innan men endast fått gäddor. Jag hade jobbat nattskift så vi kom nog inte iväg för än vid halv ett tiden (efter ca 4 timmars sömn) och var nog ute på sjön strax före två.
Esa  körde med plugg och jag hade bestämt mig för att testa en av skedarna som jag fått av Johnny,en annan "fiskebloggare" från trakterna av Östersund.  Redan efter en liten stund så högg det i på mitt spö, ingen jätte och ingen öring men dock en trevlig överaskning. det var den första av denna art  som jag fått i Borlängetrakten.
En röding på ca 6hg så jag blev ganska förvånad men det visade sig senare att dom satt i röding i sjön förra året vilket vi inte hade reda på .

Så här såg den ut på bild...

Och så här såg skeden ut som den högg på  (Tack Johnny)

Ganska snabbt efter denna så högg det på Esas spö och efter en stund så kunde han landa en gädda på ca två och ett halvt kilo som fick gå tillbaka. efter detta var det lugnt någon timme så vi beslutade oss för att prova på ett annat ställe i sjön och efter en stund så högg det på¨mitt spö igen, det var ingen öring denna gång heller utan en gädda runt kilot.
Den tog på på en av pluggarna jag gjorde i höstas.

Sen var det dött någon timme igen så jag beslutade mig för att sätta på samma sked igen och nästan direkt hade jag kontakt med en ordentlig fisk men tyvärr fick jag aldrig reda på vad det var för sort.
Det blev inga fler fiskar denna tur för tyvärr var vi tvugna att ge upp redan vid sjutiden eftersom jag hade ett nattskift kvar.
Men nu äntligen är jag ledig några dagar (börjar igen på onsdag) Idag blir det paus men jag hoppas hinna med någon mer fisketur under ledigheten.

Kvällsfiske samma dag..,

Lite sen fortsättning på föregående inlägg....
På kvällen samma dag åkte jag hem till Janne,en kompis som har förmånen att ha gäddorna ända in på gården sin om det är högvatten.Han hade hört av sig någon dag tidigare och talat om att det var "gäddläge".
Tyvärr så var inte storgäddorna på plats men en hel del mindre var i farten.Jag lyckades lura tre stycken på nån timme (samtliga på den gul/svarta jerken)och hade även några som bommade huggen.Under veckan som gått har jag varit ner till Bullerforsen varje dag men blivit utan.Tror inte kylan som kom hade någon possitiv påverkan på fisket om man säger så :(

Här kommer ett par bilder av mästerfotografen Janne.

Skam den som ger sig....

Gjorde en ny tur idag vid middagstid. Idag var det betydligt tristare väder med både blåst och duggregn.
Redan i tredje kastet hade jag ett påslag på  "grisen" men den ville inte fastna.
Fortsatte att fiska av övre viken utan att känna nåt mer.
Flyttade mig sedan ner till udden mellan vikarna och fiskade av nedre viken,inte ett liv där heller.
Efter någon timme bytte jag till den gulsvarta jerken och vadade upp så jag kunde kasta över stället där jag tappade gäddan i början av fiskepasset ,det högg direkt. Ingen bjässe direkt men årets första är alltid kul.

Fiskade ytterligare nån timme utan att känna nåt ,  såg dock några som inte ville hugga.
Ikväll blir det nya tag....

Nya Jerkar...

Igår kväll la jag sista lagret lack på sex av dom nya jerkarna som jag hållit på med under veckan som gått. Idag har jag gått och väntat hela dagen på att lacken skulle härda men vid sextidenkunde jag inte hålla mig längre så vi gick vi ner till älven för att göra ett försök på gäddorna Daniel och jag.
Daniel körde endas med fluga och jag med jerkar. Tyvärr så verkade inte gäddorna vara på plats denna dag , Daniel tappade en snipa men det var det enda som hände. Var dock nöjd med gången på jerkarna möjligen att det skulle varit lite mera bly i den stora blå, så här blev dom i alla fall.

Den näst högst upp till höger är en som jag påbörjade sent i höstas fast tappade lusten när det blev vinter.
den är klädd med äkta öringskinn från en av öringarna som jag fick på Rämen i höstas...Tyckte den blev riktigt häftig,ska bli kul att se om det blir nån gädda på den i sommar.Synd nog så går den lite för djupt för att fiska i vikarna här nere i älven.

Den jag tror kommer att funka bäst är nog "gris" kopian ,färgsättningen är egentligen  från en manta som jag Photoshoppat om lite så det passade någorlunda...förövrigt första försöket med svarven och det var riktigt kul att svarva tyckte jag, men svårigheten ligger nog i att få dom lika om man ska göra fler.

Har fem jerkar till klara för färgsättning men det får bli när jag får lite tid över, måste ju hinna fiska lite också och fixa till båtarna så man kan komma ut lite på sjön i sommar...är för övrigt jäkligt sugen på att köpa en airbrusch samt en liten kompressor...men det kan bli svårt att övertyga frugan om nödvändigheten av sådana ting:)