Första turen denna vinter....

Igår var det dags för denna vinters första pimpeltur. Eftersom vi hört ryktas att isen redan ligger på Limåviken så var det väl inte så konstigt att det var dit vi begav oss med högt skruvade förväntingar  Jari och jag. För en gångs skull var vi ute i tid dessutom, kanske t.o.m lite i tidigaste laget:)

Förutsättningarna var det inget fel på, ca 5 minusgrader och vindstilla. Vi började borra där vi såg att det var borrat tidigare men inte ett napp på hela dagen förutom ett enda hugg på Jaris spö strax efter att vi beslutat oss för att packa ihop och åka hem. Vi gjorde då ytterligare några hål i närheten men inte ett liv. Såg dock blodspår vid ett gammalt hål så fisk finns det säkert kvar även om dom inte var i stöten denna dag.
Här kan ni läsa vad Jari skriver om dagen.

Det kändes som Julafton...

I onsdags morse fick jag ett efterlängtat paket med posten. Det var från Johnny, en "bloggkompis" och storöringsdräpare bosatt i Jämtland. Han hade plockat ihop ett paket med diverse "gott&blandat" som tack för några pluggar jag skickat upp till honom. Att han skulle skicka så mycket prylar hade jag dock inte väntat mig, kände mig lycklig som ett barn på julafton. Han har även gett mig en hel massa tips så jag ska ha en chans att ta hem landskampen mot Esa i vår och med dom tipsen, skedarna samt mina pluggar som jag inte hunnit testa än så var det väl sjutton om jag inte ska lyckas"håva"hem segern eller i alla fall någon "storjävlaöring".

Här kommer lite fiskeporr!

Han skickade även med en hemmagjord flasher och en löjskalle, flasher är något jag aldrig testat att fiska med men jag har hört att det kan vara väldigt effektivt ibland. Ska bli intressant att se om den funkar på Rämens storöringar.

Att han är en mästare med sprutan råder inga tvivel om,men att det gick att få fram så "häftiga effekter"med flextejp hade jag ingen aning om.Jag har själv testat så smått utan att få till det men nu vet jag trixet.
Även Mia fick present så hon ska ha lite bättre förutsättningar ifall hon utmanar mig i gäddfiske till sommaren.
Ni kan se vad hon fick i hennes blogg.
Jätte tack Johnny!  Nu var det väl fan om jag inte ska lyckas få en "storjävlaöring" och blir jag utan så kan jag då inte skylla på grejorna :)

Inventering inför vintern...

Nu var det ett tag sen jag skrev sist, detta beror väl mest på att det inte hänt så mycket på fiskefronten. Har gjort några pluggar men tyvärr har jag inte kommit ut och testat dom än. Det får bli till våren. I morse  tog jag mig upp på vinden och letade fram vintergrejorna. Tänkte att jag ska gå igenom diverse askar och göra en inventering av vad jag kan behöva inför vinterns drabbningar. Som ni ser så är både dubbarna och livlinan med.

Normalt sett brukar jag  göra denna inventering efter första fiskepasset,  men det kan väl inte skada att vara ute i god tid.

Man kan ju undra om man kan behöva fler grejor ...

Fast det är ju klart , när man väl står där på isen så kommer ju alltid den där tanken på den där speciella färgen eller om det ska vara större... eller kanske mindre och livligare . Äh, kort sagt man kan aldrig få för mycket grejor och man är ju alltid ute efter det ultimata betet för dagen för det växlar ju som bekant.
Ska man sen fylla på med mat o kaffe för en heldag på isen så är det ju inte konstigt att man är lite öm krokig i ryggen
när man kommer hem på kvällen efter en dags fiske.
Jag får försöka klura ut nån bra lösning på detta.

Idag innan min fru drog iväg till jobbet så fick jag ett uppdrag av henne
Gissa vad....

Jag säger bara mission completed ;)