Äntligen några dagar ledigt...

Imorse gick jag av sista nattskiftet för den här gången. På eftermiddagen gick jag ner några timmar och gjorde några kast. Kände inget i vikarna nedanför så jag fiskade mig neråt men det gick trögt. nere vid gammelgården fick jag dock två gäddor en på ca kilot och en på halvkilot.

Har förresten fått en utmaning av min fru. Utmaningen gäller vem som ska ta största gäddan i sommar. Det ska bli roligt. Det måste ju innebära inköp av ett till jerkspö med rulle om det ska vara rättvist,och det ska det väl vara i jämliketens namn.
Annars så brukar hon inte hänga med ut och fiska så ofta så man får väl hoppas det blir ändring på det framöver.
Jag har även börjat så smått med westinarna igen men det går för tillfället ganska långsamt.

Kunde inte hålla mig...

Fick lite fiskeabstinens så jag gjorde en tur ner till älven för att prova om det stod några gäddor kvar i viken. Tappade en på upskattningsvis ett par kg nästan direkt.Fiskade mig vidare ner efter kanten ända ner till gammelgården men utan att känna nåt mer. Vattenståndet är nu ganska normalt på denna sträcka. Börjar för övrigt bli dags för att prova en tur med båten ovanför Bullerforsen...Får se om jag får tid till det under friveckan som kommer.

Summering av vårens jerkfiske.

I lördags var det dags igen. Fick en gädda i viken nedanför. Sen var det stendött.denna tog jag på samma jerk som syrrans kille fick sin "storgädda"på.

Var även ner en stund på söndagsförmiddagen  och fick en snipa
På eftermiddagen var jag neranför domnarvsforsen med en kompis och fick en snipa där med. Bommade även ett hugg.
Nu ikväll var jag ner i viken här nedanför och fick en runt kilot. verkar bara vara smågäddor i farten nu och dom är tröga som satan.

För att summera gäddfisket så långt

• Antal gäddpass i april=10
  • Antal Gäddor i april =4
  • Antal gädpass i maj=9 (hittills).
  • Antal gäddor i maj=14 (blir förhoppningsvis fler hoppas jag)

Nu blir det nog lugnt på fiskefronten några dagar, kanske blir nåt pass i Runn eller Ösjön till helgen.Kanske någon bloggläsare som vet hur det är på gäddfronten därute nu ....Skriv gärna i så fall.

Ännu en skön dag vid Dalälvens strand.

Frivecka,vackert väder och ca 2-3 hundra meter till en vik som gett tre gäddor  på över 6kg sen i lördags(Även det inte var jag  som tog den största). Just nu känns livet underbart. Igår delade jag upp dagen i två fiskepass. Det första från middagstid fram till ca 15.30 tiden. Redan i tredje kastet var det en stor gädda som följde efter betet men utan att vilja bita hur jag än försökte locka den till hugg. Jag hade satt på en blå mantakopia (har fått förtroende för denna modell under veckan som gått).
Eftersom gäddan var efter i flera kast så provade jag  att  byta bete men då ville den inte alls. Jäklars vad jag saknade den kexchoklad färgade som jag tappade för några dagar sedan. Fortsatte att fiska mig nedströms i några hundra meter med den blå och då gick det så här...

Den vägde väl någonstans mellan 2,5 till 3 kg. Fick en till på ca 1,5 kg efter en stund.

Sedan tog jag en paus på några timmar för att uträtta lite ärenden. Var bland annat och kollade på priser på videokameror .Funderar på om jag ska ta och införskaffa en framöver,måste bestämma om jag ska satsa på en som är vädertålig eller om ska ta en med hårddisk (dom hamnar i samma prisklass). Misstänker att den vädertåliga kanske inte ger samma kvalite på filmerna. Brukar ju vara så med sådana prylar.

Vid 18 tiden  gick jag ner igen och fiskade några timmar denna gång  fick jag en på ca kilot och en på halvkilot.

här kommer en bild på betet som gav fyra gäddor denna dag

Eventuellt så blir det en ny tur mot kvällningen (man kommer ju ihåg hur förra lördagskvällen slutade).

Nytt försök...

Gjorde ett nytt försök på gäddorna i går kväll. Fiskade av vikarna här nedanför. Kunde konstatera att dom stora inte var i stöten. Fick dock fyra stycken på omkring kilot och hade två påslag som jag bommade.Båda var troligen i samma storlek. Inga bjässar  men roligt var det.

Verkar nästan som dom stora hugger varannan dag. Undrar om det inte kan vara så . Om detta är fallet så borde det ju vara läge idag / kväll.....

Inte personbästa men...

Jag blev lite fiskesugen frampå kvällskvisten så jag beslutade mig för en liten fisketur. Fick för mig att jag skulle prova på andra sidan älven så jag tog mina grejor och traskade iväg över bron. Dom släpper fortfarande på en massa vatten så det var ett rätt så mäktigt "mullrande" när man gick över.

Fiskade från udden vid badplatsen ner till ön. Det såg väldigt bra ut men jag kände inget på över en timme så jag gick tillbaka till vikarna  som gett fisk tidigare  under våren. Började i övre viken men kände inget där heller så jag gick ner till nästa vik.
Redan i tredje kastet så högg det rejält. Det var en romstinn hona som mätte 92 cm och vägde 6,2 kg.
Har fått höra att man ska mäta från "näbben" till yttersta spetsen på stjärtfenan.Stämmer det så var mitt förra och även syrrans killes "Personbästa" felmätta.Dom mätte vi till mitten på stjärtfenan och det var ju synd för hans hade med all säkerhet varit en "hundraklubbare" om man mäter på det viset. Hur ska man mäta egentligen?
Ganska typiskt för mig är att när jag får nån skaplig fisk så är jag själv. Men denna gång hade jag tur för det kom förbi några Tyska turister ,tror i allafall dom pratade tyska. Jag lyckades på engelska få dom att förstå att jag ville bli fotad och det ställde dom så snällt upp på. Dom plockade även fram en egen kamera och tog några kort. Så nu blir man väl värdsberömd i hela Tyskland :)
Här kommer bilderna.

Fiskade någon timme till men kände inget mer , lyckades även fiska bort jerken strax innan jag gick hem. Beteslåset hade öppnat sig. Tur det inte hände när gäddan satt på då hade man nog blivit sur. Synd på jerken som gett två gäddor över 6 kg.  Var för övrigt nere och tog två gäddor, en på ca kilot  och en på ca 2 på samma jerk  igårkväll före jobbet.

Personbästa slaget men inte av mig : (

Eftersom jag fick ett nytt spö på garantin så var jag ju tvungen att gå ner och provfiska en stund på eftermiddagen.Ringde till syrrans kille och frågade om han ville följa med och det ville han. Denna gång hade jag även införskaffat en ny våg för att kunna sätta tillbaka gäddorna samt få en lite exaktare vikt ifall det skulle råka bli personbästa igen.

Vi började fiska i viken nedanför men kände inget där. Fortsatte att fiska oss ner efter kanten  och efter ett hundratal meter hade jag hugg av en kilogädda men bommade .Hade även en snipa på som släppte.
Efter någon timme så fikade vi sen sa jag till syrrans kille att vi skulle gå tillbaka upp till vikarna där jag vet att det går fisk .
Men först så frågade jag syrrans kille om han ville testa en av mina egenhändigt ihopsnickrade jerkar och det ville han, till saken hör att han hade ett ganska långt haspelspö men jag sa till honom att han kunde rycka lite försiktigt samt ta in betet lite oregelbundet. Kände inget i vikarna denna gången heller så vi tog oss ut genom snårskogenmellan vikarna,normalt så är det lite gräs och så nästan som en udde där men just nu så är det översvämmning.

Väl ute så hade jag hugg nästan direkt och såg på virveln att det var storgädda denna gång. Lade snabbt ytterligare några kast åt samma håll men kände inget.Syrrans kille som noterat vad som hänt la ett kast utanför mig och då hände det grejor.Nu  har jag fisk skrek han och jag fick flytta på mig för att inte vara i vägen. Antagligen var det samma gädda som jag hade på men som gått utåt istället för inåt viken som jag trodde. Efter en stund hade han tröttat ut den så pass att det var dags att försöka få grepp på den medans jag försökte få några bilder. Jag skulle försöka få grepp i gälarna, så som jag sett i filmen "Gäddfeber" att man ska göra. Missade första försöket samtidigt som gäddan gick loss. Det tog nog ett par sekunder för oss att fatta vad som hänt, men sen blev det fart på syrrans kille. Han körde ner båda armarna i vattnet  och drog fram och tillbaka och se på fan fick han inte tag på den och kunde hålla den fast medans jag körde in fingrarna i gällocket för ett fastare grepp.

Sedan kom nästa problem. Han hade lämnat IKEA kassen(Tack för tipset Magnus) kvar uppe vid cykelvägen så han fick skynda sig upp och hämta den medans jag höll gäddan.

98 centimeter lång var den och 7,24 kilo vägde den på nyinköpta digitalvågen. Tyvärr blev det inga bilder tagna när den var på land för den var ganska slutkörd och tur var väl det för annars så hade den väl inte stått kvar efter att den släppt.

Här är några bilder från fisketuren

Här är en bild på jerkarna .Den övre var det som gav utdelning idag.Den undre var det som gav mig personbäsa nyligen.

Lördagskväll=Gäddkväll=Nytt Personbästa : )

Frun och sonen hade och åkt ut till campingen för att sova över där så jag tänkte passa på att fiska någon timme efter jobbet för vi slutar klockan 20.00 på lördagskvällar.
Jag skyndade mig hem och var nog nere vid älven strax före nio.Började direkt att fiska där jag tappade en fin gädda sista april.
 I andra kastet vart det en jättevirvel efter jerken men jag tror jag var för snabb i mothugget och ryckte antagligen undan jerken . Gjorde flera kast på samma ställe men den ville inte ta om. Hade dock en kilosgädda som var på och nafsade men den fastnade ej.

Efter detta så gick jag ut på udden som just nu är vattendränkt pga vårfloden, därifrån kan man fiska av båda vikarna om man har vadarstövlar vilket jag hade denna gång...
Jag började i övre viken men efter att ha fiskat av denna utan att känna något så flyttade jag mig för att fiska av den nedre viken. I andra kastet klev det på en kilos gädda  som fick gå tillbaks.
Gjorde ytterligare ett kast  och fick se en jätteplog ifrån det håll där jag började fiska när jag kom ner till älven och denna gång fastnade den rejält.
Efter att ha drillat den en stund så förstod jag att det var personbästa på gång men efter en stund så small det bara till, det var toppen på spöt som gick av i mitt tycke helt utan anledning.
Som tur var så lyckades jag landa fisken ändå men det var synd på spöt och jag vet inte hur lång garanti jag har. Har haft det sen februari förra året så det är väl antagligen ett års garanti : )
Oturligt nog så har jag ingen våg och frun har kameran med sig till campingen så jag kunde inte ta några bilder nere vid älven.
Men eftersom jag vet att grannen är förtjust i gädda och har kamera så beslutade jag mig (med lite dåligt samvete) för att ta upp gäddan och föreviga dagen med några bilder. Det är ju inte var dag man slår personbästa.Grannfrun var för övrigt in med en portion gäddpate som hon gjort i ordning nu på söndagsförmiddagen. Den ska jag ta med mig till jobbet som matlåda,ska bli spännande  att smaka för jag har aldrig testat pate förut.

Om jag får ett nytt spö på garantin så ska jag köpa mig en riktig våg.

6,9 kg vägde den på badrumsvåg och 88cm lång var den från mitten på stjärtfenan till slutet på "Näbben".

Nu är bloggen flyttad

hoppas att allt fungerar

Premiärtur på Sången.

Efter förmiddagsskiftet igår så packade jag och Esa  in fiskegrejorna och begav oss till sjön Sången utanför Idkeberget för att trolla lite efter öring. Sjön sköljde för någon/Några veckor sedan så det borde varit bra läge att dra efter öring men tyvärr var dom inte i taget.
Vi körde ifyra och en halv timme och både djupt och grunt och kors och tvärs, det enda vi inte provade var bakåt tror jag men inte ett liv. Hoppas på bättre tur nästa gång.
Vädret var växlande men mest uppehåll blåste i lite då och då.

Idag på förmiddagen var jag ner nån timme innan eftermiddagsskiftet och jerkade efter gädda men inte ett hugg i viken där jag kände fisk sist.