Försök på öring...

Torsdag 27/8

I torsdags förmiddag gjorde vi ett nytt försök på Rämens storöringar. Jag hade jobbat nattskift så vi kom nog inte iväg förrän vid middagstid. Förutsättningarna verkade bra med lite vind och ganska mulet.Vi började med att släpa löja och Esa fick en gädda runt kilot innan jag hade fått i mina grejor. Efter ytterligare några hundra meter fick han ytterligare en gädda i samma storlek men sen var det tvärdött i några timmar. Jag testade både med pluggar och några av skedarna jag fick av Johnny men inget hjälpte. Esa fick dock en liten gädda till innan vi fick lov att ge upp vid 18.30 tiden eftersom jag skulle ut och jobba natt igen.
Blir nog ett nytt försök inom kort, det börjar bli dags för en "storfan" nu ;)

Nytt försök...

19/8

Jag och Bernie gjorde ett nytt försök igår,  provade både på gädda och abborre. Vi började med att släpa löja och ganska snabbt fick Bernie en fin abborre så vi stannade och metade ett tag och fick ytterligare nån innan det slutade nappa. Drog vidare och strax innan nästa ställe vi tänkt meta på så hade jag ett skapligt hugg av vad jag tror var en gädda.
Metade några timmar och fick några borrar innan löjorna tog slut. Då  åkte vi in och metade upp några nya och sen tillbaks igen. Denna gång var det bättre fart på dom och Bernie drog upp dagens största borre på omkring halvkilot. Själv fick jag ett par gäddor  och tre abborrar. Jerkfisket funkade däremot inte alls, inte ens ett hugg.
Inga bilder blev det denna dag,kameran var med men batteriet tomt:(

Imorgon börjar arbetet igen:(
Slut på semestern för i år alltså men man får väl hoppas att det är skapligt väder på friveckorna.

Kunde inte stå emot fiskesuget...

12 aug

På torsdags eftermiddagen blev fiskeabstinensen så svår att jag bad Mia att skjutsa ut mig till campingen igen.
Hade stämt träff med Kjell o Bernie som också var fiskesugna. Inga fruar med denna gång så nu kunde vi ägna oss helhjärtat åt fiske, Kjell och Bernie hade redan dragit upp ett gäng med löjor som vi skulle meta på.

Vi kom väl iväg ut på sjön vid 18 tiden och var inne igen när det blev mörkt. Två ynkliga abborrar var av den största på ca 2hg vart resultatet. dom var nog helt enkelt inte på taget men vi såg en hel del fisk på sill tv:n så vi beslöt oss för ett nytt försök tidigt i morse så vi metade upp ett gäng löjor inför dagens fiske och gick sedan och la oss.

13 aug

Upp strax före fem tippade i oss lite kaffe och for sen ut på sjön. I dag nappade det lite bättre och vi började så smått med några borrar på 1-2 hg men den där riktiga huggsexan ville inte komma igång och dessutom började löjorna dö för oss så vi for tillbaka till campingen för att meta löja(brukar finnas gott om dom där) samt koka lite mera kaffe. Efter detta så släppade vi lite ut mot grundet där grabben fick sin borre på 8hg för några dagar sedan men ingen utdelning på detta heller.
Stannade till vid grundet och metade,inte på löja utan mört eftersom vi inte lyckades få några löjor.Ganska snabbt fick jag en borre på ca 4 hg och en stund efter en till. Kjell och Bernie fick även dom några borrar men inte så stora, innan betesfisken var slut igen. Då for vi in i en lä vik och lyckades meta upp några löjor till samt en borre runt hektot.

Därefter provade vi att släpa och nästan direkt jag släppt ut löjtacklet så högg denna borre på min löja.
Kändes riktigt skönt efter många (för min del) halvtaskiga fiskepass

Abborre 940g.

Hörde "gubbarna" muttra lite i bakgrunden när jag satte tillbaka den.

Åkte sedan tillbaka och metade en stund på samma ställe som tidigare och lyckades lura en borre till på 500g men sen blev det dött. Vid det här laget började vi få nog men vi beslutade oss ändå för att  släpa tillbaks till campingen.
Vi hann väll ca 100 meter från grundet sen högg det på mitt spö igen.....:)

Gädda 2800g

Ytterligare två gäddor blev det innan vi var tillbaks på vid campingen. Gäddan på bilden fick Kjell ta, men dom andra fick gå tillbaka. (Det är ju alltid roligt när man kan sätta pensionärer i arbete igen) :)

En baddare på att filea gädda

Nu blir jag nog hemma några dar igen  men man vet ju aldrig....

Hänt sen sist...

Fisket har inte gått nåt vidare ett tag nu, åtminstone inte för mig. Jag och Bernie har varit ut ett par vändor men endast fått några borrar var av dom största runt 3hg. Hade även en bomtur när jag var ut en snabbtur med en kille som heter Kristoffer,han lyckades dock lura upp en borre runt hektot.
Igår gjorde dock jag och Johnny(äldsta grabben) en tur mitt på dagen och det kanske inte var helt fel för han började med att få en gädda runt halvkilot när vi släpade löja. Sen åkte vi iväg till ett grund och provade att meta med löja och då högg det i direkt när han slängde i, jag var nästan helt säker på att det var en gädda men det visade sig efter någon nervpirrande minut att det var en borre och inte någon dålig sådan heller. Även jag lyckades lura upp en på ett par hekto innan löjorna var slut.

Så här såg det ut,  Abborre 840 g.

Han har länge sagt att han vill bjuda mig och Mia på middag och nu klarade han sig billigt undan :)

Ingen av mina söner har varit speciellt fiskeintresserade men nu hade han sagt ett tag att han ville komma ut och gästa oss ett tag samt fiska lite så det var ju extra kul att det var han som fick fisk, då kanske det blir fler gånger framöver.
kan väl även tillägga att det troligen var PB för grabben.
Taggad av detta så ville även yngsta sonen ut en sväng på kvällen  men då kammade vi noll.
Jag hade förresten  fel angående kräftfisket i förra inlägget det var inte under helgen som var, jag måste ha fattat helt fel för nåt sånt var det inte på gång vad jag kunde se.

Nu är vi inne i stan några dar men jag kanske far ut och fiskar lite ändå  ifall jag inte kan hålla mig :)

Tillbaks på campingen..

6/8
På onsdagskväll kom vi ut på campingen igen. Hann inte med nått fiske den kvällen men på torsdagskvällen tog jag och Kjell en tur på Ösjön.Själv lyckades jag inte lura varken abborre eller gädda men Kjell lyckades lura en gädda på 1,8.
Spinnare var tydligen detsom gällde denna kväll. Vi hade i alla fall tur med vädret....

7/8

Jag och Kjell gjorde ett nytt försök , vi började med att meta löja men det gick så dåligt att vi beslutade oss för att försöka ute i sundet där vi även tänkt att  meta abborre. Där gick det bättre, löjorna gick runt i ytan lite överallt. Efter att vi fått upp några löjor så började vi meta abborre. Själv fick jag bara en borre men Kjell fick nog 6-7 stycken innan dom tvärslutade nappa. Dom flesta tog han på spinnare men dom största högg på löja. Vi var nog ute lite för sent för vi kom inte ut förrän vid 8 tiden och det slutade nappa vid halv tio tiden. I morgon ska jag försöka häva mig ur sängen lite tidigare men det är inte säkert det går att fiska där jag tänkt för idag börjar kräftfisket för dom lyckligt lottade med fiskerätt, och då brukar vart enda fiskeställe vara belammrat med kräftburar. Dom flesta borrarna vägde runt 2hg men den största var på 6,2hg

Här kommer en bild på "Kjell in action"