Öringfiske på Rämen

Idag kom vi äntligen ut på Rämen för första gången denna höst, siktet var inställt på storöring och vädret var nog det bästa vi haft någon gång när vi fiskat tillsammans Esa och jag trots att det var några minusgrader på morgonen.  Strålande sol och vindstilla,kanske inte det bästa för öringfiske men väl så behagligt med tanke på hur det brukar vara när vi kommer ut på sjön tillsammans. Någon storöring blev det inte men en liten rackare på runt halvkilot lyckades jag lura upp men dock inte på någon mörtskinnsplugg utan en färgglad plugg som jag gjorde förra året. Någon bild blev det inte heller men varför vet jag ej, för jag knäppte några bilder men det blev tydligen inga. Esa hade även han ett par hugg men dom släppte ganska tidigt och vi han inte se vad det var för något innan dom gått loss. Helt klart så gav turen mersmak och jag hoppas komma ut på öringfiske snart igen.
Under veckan som gått har jag även hunnit med att gjuta några pluggar i plast blandade med microballonger och det verkade funka bra fast dom blir några gram tyngre i övrigt så går dom ungefär som orginalen men jag ska nog exprimentera lite mer med blyningen.

Har även gjort en form av en salmo slider som jag  ska testa att gjuta i inom kort. Nästa projekt blir nog en salmo slider med öringskinn om jag lyckas ta av det utan att det går sönder alltför mycket och har jag tur så räcker det till en plugg oxå.

Friveckan snart slut...

Då var det sista lediga dagen för den här gången. Under veckan som gått har det inte blivit mycket fiske, Var ner till älven neranför Bullerforsen och provade Gäddorna i fredags men blev utan. Det var dock en gädda i tvåkilosklassen som var upp och slog till på "toppanditen" tre kast i rad. Ibland verkar det som dom inte hugger utan bara slår till på den.
Idag var det meningen att vi skulle tagit en tur på Rämen och jag hade tänkt testa mörtskinns pluggarna och några nya som jag gjort under veckan (har inte hunnit ta kort på dom än) men det blev inställt .
Kanske tar jag mig en tur ner till älven eller ut till campingen lite senare på dagen för nu har jag fått den där jävla abstinensen igen....

Mörtskinnsplugg...

Nu är dom nya pluggarna som jag klätt med mörtskinn klara. Det gick väl åt ett antal mörtar innan jag kom på hur jag skulle få av skinnet utan att det lossnade en massa fjäll. Jag gjorde som så att jag sprayade mörten med klarlack först sen var det bara att filea den och sedan skrapa bort köttet med en kniv. Var ner en snabbis till älven för att kolla hur dom gick i vattnet men det var för strömt för att kunna se ordentligt. Hur som helst så verkade dom livliga men det återstår väl att se vad öringarna tycker. Förhoppningsvis så blir det en tur till Rämen eller  Sången nästa frivecka.

Här åker dom karusell :)

För att vara första försöket med mörtskinn så är jag ganska nöjd. Har dock lite problem med "bubblor i lacken" men man lär så länge man lever eller vad dom nu brukar säga.

Mörtmete...

Gjorde en tur ner till älven neranför bullerforsen för att försöka meta upp några löjor att ta skinnen av .Tänkte försöka flå dom  och använda skinnen till några öring pluggar jag håller på med. Hade även tagit med jerkspöt för att försöka  locka någon gädda till hugg ifall dom var på humör. Hade ett påslag  av en gädda men den ville inte fastna.
Såg en hel del fisk som jag misstänker var regnbågar .Dom  vakade på lite andra ställen än där jag fiskar regnbåge i vanliga fall men jag skulle nog tagit med flugspöt istället.
Några löjor blev det inte heller men ett tiotal mörtar lyckades jag dock lura upp så nu återstår bara att se om jag lyckas flå dom  utan att skära sönder skinnen. Jag har gjort några försök tidigare men det har inte gått så bra.

Första friveckan efter semestern...

Jaha då var det några dagar ledigt igen då, i går morse gick jag på några dagars ledighet igen. Ledsamt nog så är jag riktigt förkyld så jag har inte orkat med några större övningar. Har dock varit ner till älven nedanför Bullerforsen ett par vändor. Igår blev det en snipa och tre påslag och idag en på ca 1,5 kg samt två påslag. Samtliga på "top banditen" Hoppas förkylningen släpper så jag orkar med ett riktigt pass på Runn eller Ösjön innan ledigheten är slut....