Ismete...

I morse var det dags igen,gick upp vid fem tiden,kollade termometern som visade -16(i kallaste laget för mig men det får väl gå ändå, jag ville testa min nybyggda ismetespulka och jag tänkte att är det för kallt får vi väl åka hem igen). Därefter satte jag på kaffe,buljong och gjorde i ordning några mackor inför dagens fiske. Tanken var att åka mot Falun vid sjutiden för att möta upp med Martin. Dagens fiske skulle bedrivas på Falusidan av Runn (för första gången för min del).
Strax  före sju fick jag ett sms från Martin som ville avvakta en stund för hans termometer visade -23 och jag får väl tillägga att han för tillfället har ena handen gipsad och det är nog inte så lyckat att ge sig ut på ismete vid den temperaturen även om man packar in den ordentligt.
Efter att ha väntat nån timme så beslutade vi oss för ett försök ändå. Väl ute på isen så kunde vi konstatera att det var inte så farligt, skulle tippa på att det var runt tio grader på sjön. Martin hade införskaffat en motorborr så det gick som en dans att få upp hål i isen och efter en stund hade vi satt ut fyra spön var och det var bara att sätta sig ner och vänta. Första timmen hände ingen ting, andra timmen hände ingenting sen hade jag en fällning men det var tomt när jag kom fram och sen hände ingenting igen och sen blev det mörkt:D
Hur som helst så hade vi det riktigt trevligt där på isen, när vi satt och bälgade kaffe och tjötade fiske, gjorde nån vända då och då för att rensa hålen från is. Det tyckte då i alla fall jag och jag tror han tyckte detsamma. Det blev ingenting idag, men nästa gång ,då kanske...
Imorgon kanske det blir ett försök på älven men just nu känner jag mig ganska slut efter en heldag på isen så vi får väl se hur det blir med den saken.


Kommentarer
Postat av: Martin

Tjenare Micke



Jo, det var alla tiders i lördags. Det var kanon trevligt och det var kanske bra att vi inte fick någon fisk. På det visset lärde vi ju känna varandra bättre. Ser fram emot nästa tillfälle. Skall försöka bli av med gipset nästa vecka.



Martin

2011-01-18 @ 21:16:11
Postat av: Martin

Tjenare Micke



Jo, det var alla tiders i lördags. Det var kanon trevligt och det var kanske bra att vi inte fick någon fisk. På det visset lärde vi ju känna varandra bättre. Ser fram emot nästa tillfälle. Skall försöka bli av med gipset nästa vecka.



Martin

2011-01-18 @ 21:16:49
Postat av: Micke.S

Tjenare själv Martin!

Funderar eventuellt på att ta ledigt nästa helg,om det ser ut att bli väder och passar med övriga på skiftlaget. Tror du det kan passa för dig då?

Jag hör av mig framöver så kan vi kanske planera nåt.

2011-01-19 @ 15:36:49
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Martin

Jag är självklart på. Tusen tack för snus och vippor. Jag skall fixa bättre mört till nästa tillfälle.

2011-01-19 @ 22:50:21
Postat av: Anonym

2011-01-20 @ 18:21:13
URL: http://tea
Postat av: Anders (teameson.blogspot.com)

Halloj !

Snubblade in på din sida då jag surfade runt och letade info ang gjutning av wobblers. Såg dina skapelser och måste säga att man blev imponerad.

Har funderingar om vilken slags plast man kan använda för att gjuta egna pluggar och wobblers.

Är det en yrkeshemlighet eller delar du med dig? ;-)

Själv har jag testat båtplast men det blev inte som jag tänkt mig. Har läst om olika material på kinn.com men har ändå inte kommit fram till vad som lämpar sig bäst. De skall ju hålla för hugg också...

Skriv gärna en rad.



Mvh

Anders

2011-01-20 @ 18:28:26
Postat av: Micke.S

Hej Anders!

Jag vet inte om det är "pluggarna" du menar men till dom använde jag hårt polyskum från kinn.com

När jag gjutit dom så har jag sedan lagt på några lager med e-tex för att få dom riktigt hårda.Vet inte hur hållbarheten blir i längden,har inte testat dom så mycket.Den som testat dom mest är nog Johnny som jag såg att ni länkar till på eran sida,vi bytte lite grejor för nåt år sen.

Har även provat att gjuta plugg med Polyuretanharts

utblandat med microballonger(från biltema)men det lyckades inte nåt vidare.Dom såg bra ut men roterade hur jag än blyade.

Däremot har jag lyckats med några jerkar som jag gjort på det viset och kan tänka mig att det kan funka på wobbler också men har inte testat än. för tillfället är jag mest inne på jerktillverkning(träbeten), men det kommer nog att bli fler plugg framöver.

Hör gjärna av dig om det är nåt mer du undrar över. /Micke

2011-01-20 @ 20:28:54
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Martin:Jag ser att du överlevde snuset. Hoppas det smakade fint som snus:)

2011-01-20 @ 20:37:38
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Anders

Tack för svaret. Jo det var just pluggarna som intresserade mig mest. Verkligen bra gjorda.

Ska höra med Jhonny om han testat dom.

Tror det blir beställning på kinn snart. Vad tror du om att använda polyuretanharts utan att blanda i microballonger. Blir de för tunga då ? Och vad menar du med att "blya"? Gjuter du in bly i kroppen eller ?

2011-01-20 @ 21:26:08
Postat av: Micke.S

Anders: Jo det var så jag menade,att dom blir för tunga. Det är nog mycket lättheten som skapar den oregelbundna gången på dom tror jag. Jag exprimenterade en hel del innan jag fick nån gång på dom men det som funkade bäst var att först gjuta med polyskum och sen pensla på med antingen e-tex direkt eller om dom inte var riktigt jämna och fina,då penslade jag på med polyuretan harts och tryckte in dom i formen igen och lät dom stelna där. Det är ett jäkla sull att hålla på med men det går säkert att utveckla. Jag hade lite ideer om att gjuta i två omgångar. Först en plugg som är lite mindre än vad den slutliga ska bli som jag tänkte gjuta i polyskum,sedan lägga den i "originalformen" och fylla med polyuretanharts. Med att blya menade jag att jag borrade ett litet hål och stoppade i blybitar.borrade en liten bit framför kroköglan,ca 4-5g bly,det där kan man ju exprimentera med när man kommit på hur man gjuter på bästa sätt. släppmedel i formen är en annan sak du inte ska glömma,jag har för mig att jag körde med vasselin som jag värmde ut med en hårblås. Jag gjorde ett par plugg på ett sätt jag tyckte var enklare i höstas. Då svarvade jag kroppen i trä så den hade samma diameter som dom jag gjutit och snedsågade i rätt vinkel några mm kortare än den jag gjutit.

Hade tidigare gjort en gjutform av själva framdelen på pluggen,fyllde den med bara lite polyuretanharts

och stoppade ner pluggen jag svarvat,efter det så slipade jag lite sen på med ett lager e-tex och sen färg och e-tex igen. På den gick det ju även att skruva dit öglorna eftersom den var gjord i trä. gick fint i vattnet tyckte jag men har inte fått fisk på den än(bara testat ett par gånger).Om du vill kan jag lägga in ett par bilder på dom så får du se hur dom ser ut.

2011-01-21 @ 19:06:53
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Anders

Ja, lägg gärna ut bilder.

Finns en film:

http://www.youtube.com/watch?v=GfNEMT_pntk&feature=related



Där är det en variant där man först gjuter ett skal och sedan fyller man den med skum. Kan detta fungera även på pluggar månntro...? Då kanske dom istället blir för lätta..

Detta kräver mycket experimenterande innan man lyckas får jag en känsla av.

2011-01-21 @ 23:24:37
Postat av: Micke.S

Hej igen Anders!

Intressant film,jag tror inte dom blir för lätta men i så fal går det nog att borra i lite bly.Det där med att rotera formen var ingen dum ide. Tyvärr har jag ingenstans att hålla på under vintern så jag får nog vänta till vårkanten så jag kan vara ute och hålla på. han som var med i filmen har en egen sida med ett använarforum,jag kollade som hastigast och det verkar finnas en del tips om att gjuta ihåliga pluggar där.

http://www.makelure.com

Lägger ut ett par bilder på pluggarna så fort jag får tid,Ska iväg en sväng nu.

2011-01-22 @ 12:29:04
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Johnny Storfan

Tjena!

Jodå, jag har testat dina pluggar en hel del och fått en hel del fisk (öring) på dom och dom verkar hålla bra för dom är fortfarande i "nyskick" trots många hugg. Nu har jag ju haft turen att slippa skitgädda på dom men dom verkar rejäla dina pluggar så jag skulle tro att dom står pall även för gäddtänder. E-texen verkar hålla bra, både i styrka och "glans". Bara att fortsätta tillverka mannen!

Själv flyttade jag till ett skitlitet hus nyligen och fick således offra mitt kära fiskerum så jag kan tyvärr inte hålla på gjuta å stöka just nu... men en dag..en dag..;)

Ha de gött!

/ Johnny

2011-01-26 @ 14:39:27
URL: http://johnnysfiskeblogg.blogspot.com
Postat av: Micke.S

Johnny Storfan: Tjenare, jo jag läste att du flyttat men offra fiskerummet,då vore det väl bättre att offra köket eller nåt som inte är så viktigt:)

Gjuta är nog nåt man ska hålla på med utomhus tror jag så det dröjer nog innan det blir gjuta av för min del också men jag tänker absolut testa metoden som Anders länkade tillhttp://www.youtube.com/watch?v=GfNEMT_pntk&feature=related

Det verkar mycket enklare än det sätt jag gjorde på.

Synd bara att dom inte skickar grejor till Sverige annars hade det nog blivit en beställning av diverse plaster,men jag tror metoden funkar med den plast jag har också.

Ha de gött själv Storfan!

/Micke.S

2011-01-26 @ 15:05:04
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0