Mörtskinnsplugg...

Nu är dom nya pluggarna som jag klätt med mörtskinn klara. Det gick väl åt ett antal mörtar innan jag kom på hur jag skulle få av skinnet utan att det lossnade en massa fjäll. Jag gjorde som så att jag sprayade mörten med klarlack först sen var det bara att filea den och sedan skrapa bort köttet med en kniv. Var ner en snabbis till älven för att kolla hur dom gick i vattnet men det var för strömt för att kunna se ordentligt. Hur som helst så verkade dom livliga men det återstår väl att se vad öringarna tycker. Förhoppningsvis så blir det en tur till Rämen eller  Sången nästa frivecka.



Här åker dom karusell :)









För att vara första försöket med mörtskinn så är jag ganska nöjd. Har dock lite problem med "bubblor i lacken" men man lär så länge man lever eller vad dom nu brukar säga.

Kommentarer
Postat av: Anonym

2008-09-09 @ 13:24:32
Postat av: Alex

Jag läste om det dilemmat på FS och där sa dom att man skulle använda sig av propanbrännare så fick man bort bubblorna. Jävligt snygga öringen kommer inte kunna motstå dom!

2008-09-09 @ 13:26:22
Postat av: Daniel

Kanonfina wobblers!

2008-09-09 @ 14:58:28
Postat av: Micke.S

Alex: Jag har också läst om det men jag har har inte testat för jag har lyckats slarva bort min. Jag blir nog tvungen att städa i "hobbyverkstan" snart eller eventuellt köpa en ny men tack för tipset.



Daniel: Tackar, hur går det med ditt slöjdande då får du nåt gjort eller pluggar du bara? Har det blivit nåt mer fiske förresten, jag har haft en hel del gäddor på neranför Bullerforsen på "topbanditen" men dom har fastnat dåligt. Hör av dig ifall du vill med ner och prova nån dag.

/Micke.S

2008-09-09 @ 17:50:52
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Daniel

Det står still med mitt slöjdande. Har inte haft nån motivation på slutet. Har metat lite löja idag, sen blir det nog lite öringsfiske på trosdag.



Jag hör av mig när jag får tid så kan vi dra ut en vända.

2008-09-09 @ 20:17:24
Postat av: Magnus

Riktigt sjysst hantverk Micke! Tror inte heller att de går förbi fisk utan att få bett i lacken! =)

2008-09-09 @ 20:53:22
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke

Grymt snygga! De där tror jag blir heta när du testar dem! :)



Och du hade rätt, mitt oflyt vände denna eftermiddag, så nu är man på g igen! Skitfiske!

2008-09-09 @ 22:17:39
URL: http://mickesfiske.blogg.se/
Postat av: Herr D

Hehe....Eldriven tomtesnurra ala julafton. Hörru Balthazar, vad har du för klarlack? Prova att badda wobblern/skinnet med celulosa förtunning ett par gånger innan du lackar och badda sista svängen precis innan du lägger första lagret klarlack. Det drar ut ångorna ur skinnet innan de låses in under klarlacken. Om nu skinnet klarar detta?

Väntar nyfiket på fiskerapport, kan väl inte misslyckas med dessa?

2008-09-10 @ 10:46:09
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com
Postat av: Micke.S

Daniel: Flugfiske eller trolling?Du får höra av dig och tala om hur det gick.



Magnus: Tackar, hoppas kan man ju alltid men det brukar vara hårdfiskat på sjöarna där jag håller till. Ibland kör man hela dagar utan att känna ett enda hugg,finns dock riktigt grov öring där.(Själv har jag dock lyckats lura nån).



Micke: Tackar, Ja nu ska det jagas personbästa igen. Kul att det vänt för dig,aldrig roligt när man kommer in i ett stimm med bomturer.



Herr D: Jag använde julas klarlack på hela fisken innan jag skar av skinnet(för att fjällen inte ska lossna) sedan skrapade jag bort köttet och limmade på skinnet på pluggen med epoxy.Efter det så målade jag rygg och buk med en svamp.Där efter lackade jag alltihop med e-tex(det är först då jag kör med torkhjul). Pluggarna har jag gjutit i hårt polyskum från kinn.com

Just nu sitter jag och funderar på om man inte skulle kunna färga skinnen i någon nyans men ändå behålla lystern.får nog gå ut i hobbyverkstan och testa med lite narvsvärta.

/Micke.S

2008-09-10 @ 14:40:40
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Gubben

Det var som...

Imponerad!

2008-09-10 @ 15:53:57
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Pierre

Alltså du är bara så grymt duktig.

Dom pluggarna borde ju gå att locka abborrar och gäddor på oxå.

2008-09-10 @ 18:28:43
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Micke.S

Gubben: Har det blivit nåt öring fiske i sommar då?

Det börjar bli dags för storöringen nu :)



Pierre: Tackar för berömmet, Aborrar har jag inte fått på mina pluggar men en en hel del gädda har jag tagit. Det här är dom första pluggarna jag lackat med e-tex, dom förra lagade jag med lv1 och då hände det att gäddorna bet igenom lacken. Man får väl hoppas att det räcker med två lager för det är vad jag lagt på.

/Micke.S

2008-09-10 @ 19:39:18
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Daniel

Det blir trolling imorgon.



Du måste visa sen hur du gör när du gjuter. Är lite nyfiken på det. Framför allt hur du gör formarna.

2008-09-10 @ 19:55:46
Postat av: Micke.S

Daniel:Skitfiske önskas, självklart ska jag visa.Vi kan höras framöver så kan vi gjuta nån plugg...

Tänkte göra ett inlägg om hur man gör en form framöver när jag får tid.

/Micke.S

2008-09-10 @ 21:11:51
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Robert Westin

Oj så nice. Det är första gången jag ser detta. Är mycket imponerad. Snyggt (+ alla andra superlativ som jag känner till).



MVH Robert Westin, Boden

2008-09-26 @ 12:29:05
URL: http://www.upplevfiske.info
Postat av: Micke.S

Robert: Tack för berömmet, håller just nu på med en salomo slider (jerk bait) som jag tänkt klä med öringskinn. Iden att klä betena med skinn har jag hittat på fiskesnack.

/Micke.S

2008-09-27 @ 07:05:08
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Thomas Swenson

Hejsan... jag undrar om du har några mörtdrag, eller några andra av dina drag med fiskskinn till salu... verkar skitfina... spännande...

2008-09-30 @ 13:45:46
URL: http://swenson.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Thomas: Kul att du gillar dom, än har jag inga till salu men vem vet framöver. Håller fortfarande på att exprimentera med var jag ska blya dom för att få till gången på dom (både pluggarna och jerkarna)

men jag har ju fått fisk på abborjerken i alla fall.

Ska väl prova mer framöver och se i fall även fisken gillar dom. Vem vet,funkar dom bra så kanske jag kan göra några och sälja.

Jag kommer att skriva mer om hur det går och hur jag tillverkar dom i bloggen framöver.

/Micke.S

2008-09-30 @ 17:07:44
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Robin "Robmaster" Gustafsson

Rktigt najs blogg gillar dina "mört pluggar" :)

2008-10-09 @ 22:29:17
URL: http://www.robmastersfiske.blogspot.com
Postat av: Micke.S

Robert: Tackar, har inte fått nåt på dom än men har väl inte hunnit testa dom så mycket heller...

/Micke.S

2008-10-10 @ 09:07:25
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Stefan

Hej, var ute i hobbyrummet och försökte gjuta hårt polyskum i gipsform. Resultatet blev något som liknade en skitkorv (Om man nu får uttrycka sig så). Hur lång tid tog det för dig att få till det? Jag blandade dessutom alldeles för mycket skum (så det mesta blev obrukbart) Några tips till mig? Mvh Stefan

2008-11-16 @ 01:17:33
Postat av: Micke.S

Hej stefan!

Tja jag har nog inte fått till det så att jag är riktigt nöjd än(tar för lång tid) Men det tog nog ca 4-5 försök innan jag fick till något som det gick att göra ett bete av.

Första försöket gjorde i jag i en form av polyuretanharts som jag köpt på kinn.com. Det gick åt pipsvängen totalt.Hade blandat till på tok för mycket(inte räknat med att det sväller så pass mycket samt att det fastnade i formen). Gjorde sedan en form i silicon som jag köpt på samma ställe

smorde in formen med silicon som jag värmde med en hårfön.Denna gång gick det bättre men även denna gång hade jag blandat till för mycket så det bara "svällde" ut ur formen genom hålet jag hällt i det i. men denna plugg gick i alla fall att göra nåt av. Det mesta jag gjutit har jag gjutit nu på hösten och det verkar som temperaturen påverkar en del.(har varit utomhus för det mesta eller i ett kallförråd).

Bäst har det gått när jag satt på elementet i kallförrådet så tempen varit runt 20 grader. Har nog gjutit ca 15 plugg men misslyckas fortfarande ibland.

Jag brukar blanda till ungefär lite mer än en tredjedel av vad som rymms i formen.

Jag tror det är ganska viktigt att hålet man häller i är ganska stort (mitt är 8-10mm i diameter)Det verkar som resultatet blir bättre om skummet har någonstans att ta vägen.

Efter att jag gjutit i polyskum så har jag provat olika sätt för att få en riktigt hård yta.

Sätt 1. pensla på polyuretanharts efteråt.Inte bra,rinner bara av.

Sätt 2. lägga ett lager etex innan jag sätter på färg. Sedan ytterligare några lager med etex.Fungerar men tar en jäkla massa tid.

Sätt 3.lägga i lite polyuretanharts i formen och pressa ner betet jag gjutit i polyskum. (Sedan samma sak en gång till fast i andra form halvan).Tar även detta en massa tid.

Det bästa vore nog att göra två formar, en för att gjuta en "innerkropp" till det färdiga betet och en till lite större som man sätter innerkroppen i och fyller med polyuretanharts.



Oops höll på att glömma, det verkar vara viktigt att du rör om i del A och del B innan du blandar ihop dom,där har jag märkt en stor skillnad mellan att bara blanda del A och B och sedan röra om, eller att röra om i A och B och sedan röra ihop dom.

Jag brukar blanda i engångssnappsglas.



Jag hoppas detta kan hjälpa dig på vägen, jag har själv inte hållit på så länge med detta utan håller fortfarande på att exprimentera. Hör gärna av dig igen och tala om hur det går för dig, eller om det är något mer du undrar över så ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan. Jag antar att det är beten du tänkt göra eftersom du frågar här och om inte så hoppas jag att det kan vara till nån hjälp i alla fall.

mvh /Micke.S (Lekledare)

2008-11-16 @ 19:47:39
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Stefan

Tack för svaret



Ja det är beten jag ska gjuta.



Får väl ta en sväng till hobbyrummet snart igen och testa lite mera..



Det där med att göra två formar, en för innerkroppen och en för skalet var rätt smart..

Ska nog försöka mig på den metoden.



Men först ska jag se till att jag kan få en bra och fin avgjutning som går att ta ur formen. (Experimentera med temperatur och släppmedel och storlek på håletman häller i.)



Jag kommer nog att använda polyester på ytan för att få den hård.



Jag skriver ett inlägg här med mina resultat om ett par dagar.



Skulle vara fräckt att kunna gjuta sina egen-designade wobblers :)



Mvh Stefan

2008-11-17 @ 22:00:08
Postat av: Micke.S

Hur funkar det att gjuta med polyskum i gipsform då?gick det bra att få det att släppa eller fastnade det? Det är ju så satans dyrt med silicon. Funderar på att testa att göra en form i vanligt silicon men det har inte blivit av än...

Vi hörs /Micke.S

2008-11-17 @ 23:41:32
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0