Personbästa slaget men inte av mig : (

Eftersom jag fick ett nytt spö på garantin så var jag ju tvungen att gå ner och provfiska en stund på eftermiddagen.Ringde till syrrans kille och frågade om han ville följa med och det ville han. Denna gång hade jag även införskaffat en ny våg för att kunna sätta tillbaka gäddorna samt få en lite exaktare vikt ifall det skulle råka bli personbästa igen.

Vi började fiska i viken nedanför men kände inget där. Fortsatte att fiska oss ner efter kanten  och efter ett hundratal meter hade jag hugg av en kilogädda men bommade .Hade även en snipa på som släppte.
Efter någon timme så fikade vi sen sa jag till syrrans kille att vi skulle gå tillbaka upp till vikarna där jag vet att det går fisk .
Men först så frågade jag syrrans kille om han ville testa en av mina egenhändigt ihopsnickrade jerkar och det ville han, till saken hör att han hade ett ganska långt haspelspö men jag sa till honom att han kunde rycka lite försiktigt samt ta in betet lite oregelbundet. Kände inget i vikarna denna gången heller så vi tog oss ut genom snårskogenmellan vikarna,normalt så är det lite gräs och så nästan som en udde där men just nu så är det översvämmning.

Väl ute så hade jag hugg nästan direkt och såg på virveln att det var storgädda denna gång. Lade snabbt ytterligare några kast åt samma håll men kände inget.Syrrans kille som noterat vad som hänt la ett kast utanför mig och då hände det grejor.Nu  har jag fisk skrek han och jag fick flytta på mig för att inte vara i vägen. Antagligen var det samma gädda som jag hade på men som gått utåt istället för inåt viken som jag trodde. Efter en stund hade han tröttat ut den så pass att det var dags att försöka få grepp på den medans jag försökte få några bilder. Jag skulle försöka få grepp i gälarna, så som jag sett i filmen "Gäddfeber" att man ska göra. Missade första försöket samtidigt som gäddan gick loss. Det tog nog ett par sekunder för oss att fatta vad som hänt, men sen blev det fart på syrrans kille. Han körde ner båda armarna i vattnet  och drog fram och tillbaka och se på fan fick han inte tag på den och kunde hålla den fast medans jag körde in fingrarna i gällocket för ett fastare grepp.

Sedan kom nästa problem. Han hade lämnat IKEA kassen(Tack för tipset Magnus) kvar uppe vid cykelvägen så han fick skynda sig upp och hämta den medans jag höll gäddan.

98 centimeter lång var den och 7,24 kilo vägde den på nyinköpta digitalvågen. Tyvärr blev det inga bilder tagna när den var på land för den var ganska slutkörd och tur var väl det för annars så hade den väl inte stått kvar efter att den släppt.

Här är några bilder från fisketuren









Här är en bild på jerkarna .Den övre var det som gav utdelning idag.Den undre var det som gav mig personbäsa nyligen.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Riktigt skoj att ni bänder storgädda var och varannan dag! På hemsnickrat dessutom!!!

Där har jag en hel del att lära.

Egna riggar och specialtackel till lakefisket bl.a och flugbindning är det jag behärskar.

Dina djörkar ser riktigt heta ut!!!



Speciellt förtjust är jag i den stora grönsvarta samt den gula med svarta prickar! Den i silver kan nog vara riktigt riktigt bra i klart vatten!



Säljer du beten med?

2008-05-06 @ 08:27:25
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Hej Magnus.

Det här med jerkfiske var ju skitskoj när det väl börjar bli lite storlek på dom. Tog väl nån på ett par kilo redan förra våren men det lossnade aldrig riktigt. Kanske för att vårfloden uteblev. Här verkar det som att det var vårfloden som fick igång dom i allafall. Jag funderar på att testa andra sidan älven en stund idag.det finns några grundområden med lite vass där också.

Läste lite om lakfiske på din blogg och ska nog prova på det främmåt hösten för jag vet att det finns lake både i Runn och I älven. Provade att pimpla lake på älven för ca 15-20 år sen och då fick vi väl några stycken runt kilot men jag misstänker att det kan finnas mycket större.

Jag har inte sålt några beten än.håller på mest för att dom är för dyra att köpa samt att det är roligt.

Har inte hittat någon riktigt bra lack än. Den jag använt hittils har det ibland gått hål på samt att den stelnar i burken. Det blir nog till att köpa tvåkomponents nästa gång. Har fått tipps om etex eller epoxi så jag får väl se vad det blir.

2008-05-06 @ 12:41:51
Postat av: Jari

Nu jäklar får gäddorna det hett om "gälarna". Grattis till PB gäddan, nu har du något att klå igen Micke.

2008-05-06 @ 15:14:45
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Pierre

Erat gäddfiske har ju varit helt otroligt bra under våren.

Får grattulera till ytterligare en storgädda.

2008-05-06 @ 19:13:52
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Micke.S

Jari: Jo då nog ska jag försöka klå honom i sommar.

Både vad det gäller abborre och gädda.

Förra sommarn ett par dagar efter att jag satt nytt personbästa på abborre (1,2 kg)Så frågade jag om han ville med ut och fiska, gissa vad han gjorde då. Jo han tog en abborre på 1,3kg.Det är ju nästan fräckt ju. Skämt åsido klart han var värd gäddan,vem vet man kanske har invigt en ny jerkfiskare.



Pierre: Ja det har varit bra ett tag nu.Hoppas det håller i sig ett tag till för nu får jag frivecka från onsdag morgon.

/Micke.S

2008-05-06 @ 23:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0