Inte personbästa men...

Jag blev lite fiskesugen frampå kvällskvisten så jag beslutade mig för en liten fisketur. Fick för mig att jag skulle prova på andra sidan älven så jag tog mina grejor och traskade iväg över bron. Dom släpper fortfarande på en massa vatten så det var ett rätt så mäktigt "mullrande" när man gick över.

 

Fiskade från udden vid badplatsen ner till ön. Det såg väldigt bra ut men jag kände inget på över en timme så jag gick tillbaka till vikarna  som gett fisk tidigare  under våren. Började i övre viken men kände inget där heller så jag gick ner till nästa vik.
Redan i tredje kastet så högg det rejält. Det var en romstinn hona som mätte 92 cm och vägde 6,2 kg.
Har fått höra att man ska mäta från "näbben" till yttersta spetsen på stjärtfenan.Stämmer det så var mitt förra och även syrrans killes "Personbästa" felmätta.Dom mätte vi till mitten på stjärtfenan och det var ju synd för hans hade med all säkerhet varit en "hundraklubbare" om man mäter på det viset. Hur ska man mäta egentligen?
Ganska typiskt för mig är att när jag får nån skaplig fisk så är jag själv. Men denna gång hade jag tur för det kom förbi några Tyska turister ,tror i allafall dom pratade tyska. Jag lyckades på engelska få dom att förstå att jag ville bli fotad och det ställde dom så snällt upp på. Dom plockade även fram en egen kamera och tog några kort. Så nu blir man väl värdsberömd i hela Tyskland :)
Här kommer bilderna.













Fiskade någon timme till men kände inget mer , lyckades även fiska bort jerken strax innan jag gick hem. Beteslåset hade öppnat sig. Tur det inte hände när gäddan satt på då hade man nog blivit sur. Synd på jerken som gett två gäddor över 6 kg.  Var för övrigt nere och tog två gäddor, en på ca kilot  och en på ca 2 på samma jerk  igårkväll före jobbet.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Du skall pressa ihop stjärtfenan och mäta från dess yttersta punkt i mitten, till "näbben"



Ytterligare en finfin gädda!

2008-05-08 @ 08:41:14
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Tack då vet jag, nästan löjligt vad petig man blivit sen man skaffade blogg, men om man ändå ska hålla på att föra "dagbok" så är det ju roligt om det blir rätt.

Får väl se om det blir ett ytterligare ett pass framåt kvällen, det gäller ju att passa på när dom är på gång.

2008-05-08 @ 09:20:56
Postat av: Jari

Jag lär försöka ta mig till Borlänge någon dag med flugspöt, risken att få sig en fajt med älvgädda verkar ganska stor.

2008-05-08 @ 09:58:03
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Du är välkommen. Det går nog utmärkt att lägga fluga över stället jag tagit dom på, men se till att få med dig vadarstövlarna.Gick ett varv runt älven med frugan på förmiddagen.Såg två regnbågsvak ovanför Bullerforsen.(inom kastavstånd).

2008-05-08 @ 12:52:09
Postat av: Pierre

Det var en riktigt fet gädda.

Jag mäter gäddan ifrån "näbben" till yttersta spetsen på stjärtfenan utan att pressa ihop den.

2008-05-08 @ 21:20:40
URL: http://Teamnappet.se
Postat av: Micke.S

Ja den var fin, men det verkar finnas många sätt att mäta på. Har för mig att jag sett en diskussion om detta på fiskesnack förut men jag kan inte hitta på den igen. Kanske var något annat forum. Det måste ju skilja flera cm på dom olika sätten att mäta. Vore kul att veta vilket som är riktigt ifall man skulle råka få registrera nån fining.

/Micke.S

2008-05-09 @ 07:33:01
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0