Lördagskväll=Gäddkväll=Nytt Personbästa : )

Frun och sonen hade och åkt ut till campingen för att sova över där så jag tänkte passa på att fiska någon timme efter jobbet för vi slutar klockan 20.00 på lördagskvällar.
Jag skyndade mig hem och var nog nere vid älven strax före nio.Började direkt att fiska där jag tappade en fin gädda sista april.
 I andra kastet vart det en jättevirvel efter jerken men jag tror jag var för snabb i mothugget och ryckte antagligen undan jerken . Gjorde flera kast på samma ställe men den ville inte ta om. Hade dock en kilosgädda som var på och nafsade men den fastnade ej.

Efter detta så gick jag ut på udden som just nu är vattendränkt pga vårfloden, därifrån kan man fiska av båda vikarna om man har vadarstövlar vilket jag hade denna gång...
Jag började i övre viken men efter att ha fiskat av denna utan att känna något så flyttade jag mig för att fiska av den nedre viken. I andra kastet klev det på en kilos gädda  som fick gå tillbaks.
Gjorde ytterligare ett kast  och fick se en jätteplog ifrån det håll där jag började fiska när jag kom ner till älven och denna gång fastnade den rejält.
Efter att ha drillat den en stund så förstod jag att det var personbästa på gång men efter en stund så small det bara till, det var toppen på spöt som gick av i mitt tycke helt utan anledning.
Som tur var så lyckades jag landa fisken ändå men det var synd på spöt och jag vet inte hur lång garanti jag har. Har haft det sen februari förra året så det är väl antagligen ett års garanti : )
Oturligt nog så har jag ingen våg och frun har kameran med sig till campingen så jag kunde inte ta några bilder nere vid älven.
Men eftersom jag vet att grannen är förtjust i gädda och har kamera så beslutade jag mig (med lite dåligt samvete) för att ta upp gäddan och föreviga dagen med några bilder. Det är ju inte var dag man slår personbästa.Grannfrun var för övrigt in med en portion gäddpate som hon gjort i ordning nu på söndagsförmiddagen. Den ska jag ta med mig till jobbet som matlåda,ska bli spännande  att smaka för jag har aldrig testat pate förut.

Om jag får ett nytt spö på garantin så ska jag köpa mig en riktig våg.

6,9 kg vägde den på badrumsvåg och 88cm lång var den från mitten på stjärtfenan till slutet på "Näbben".




Kommentarer
Postat av: Mia Frugan

Tänk va mycket det händer när man är borta ett personbästa, och grannfrun kommer med Gäddpate´...

2008-05-04 @ 18:17:09
URL: http://miajaverling.blogg.se/
Postat av: Mia

eller: När Gäddan är borta då dansar Pate´n på bordet..:-))

2008-05-04 @ 18:37:49
Postat av: Pierre

Stort grattis till pers på gäddan.

Då har du 3,2 kilo kvar upp till mitt pers. hehehe

Jag är ute efter nytt pers på abborre gädda och gös iår.

Gäddan kan ju bli svårare men gösen ska nog gå.

Abborren ska gå om man lägger lite energi i borre fisket.

2008-05-04 @ 19:50:12
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Micke.S

Pierre: Tack, man är ju alltid ute efter nya personbästa.Jag visste ju sen tidigare att det var stora pågång inne i viken. Synd att spöt gick annars kanske jag hunnit med en till.Ooops det där lät kaxigt men det var säkert fler fina kvar inne i viken. måste skaffa en riktig våg bara så jag kan väga dom på plats. Tänker förövrigt försöka öka på mina personbästa på öring o abborre i sommar. Får väl se om det blir någon tur efter gös också och får jag en sån så blir det personbästa hur liten den än är : )

2008-05-04 @ 20:04:49
Postat av: Magnus

Grattis till ett bra PB! Synd på spöt bara! Men klyschan om att allting ont har något gott med sig stämmer kanske då...

2008-05-05 @ 09:33:02
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Tack Magnus!

Det stämmer säkert. Var ner till Vestlis Fiske där jag köpt spöt och det var inga problem att få ett nytt.Köpte även en våg. Har varit sugen på att köpa en våg sen jag började med jerkfiske.Det blev en

Ron Thompson Zenso Scale som går upp till 22kg.så nu behöver man inte "bonka" gäddorna i fortsättningen. Hur gör du när du väger dom förresten? Har du en stor kasse eller liknande eller hänger du dom i läppen bara?

/Micke.S

2008-05-05 @ 12:22:19
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Magnus

Jag har lyssnat alltför mycket på forskningen som gjorts huruvida gäddan påverkas av vertikala lyft. Ryggraden tenderar att bli svagare när den "hängs" i huvudet för länge, exempelvis vid vägning.



Därför har jag en fuktad IKEA-påse alternativt ett vågnät som jag lägger fisken i för skonsam behandling hela vägen till återutsättning. Med ett s.k. vågnät kan man dessutom "säcka" fisken en stund för att den ska återfå lite syre medan man förbereder foto m.m. Alternativt om man vill ha en korrekt vägning på land och inte i en guppig båt, så kan fisken transporteras vid sidan av båten i säcken till land.

2008-05-05 @ 13:44:04
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Verkar ju smart med nät,får kolla om dom har sånt på lokala handlarn. Tar nog en tur ner till älven på eftermiddagen för att kolla om det står några fler storgäddor i viken.

/Micke.S

2008-05-05 @ 14:56:18
Postat av: Jari

Grattis Micke! på hemmaplan å allt, bra jobbat.

2008-05-05 @ 15:47:11
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Gubben

Grattis!

Vad är det för kvalité på spön nu för tiden. Mina spön är så gamla att jag tröttnat på dem - men inte tusan går dom av!

2008-05-05 @ 18:21:51
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Micke.S

Tackar o bockar.

Fick ju i allafall ett nytt spö,så jag är nöjd.Det måste ha varit nåt fel på det som gick av för dom är ju gjorda för att tåla att man får fisk på dom.

2008-05-05 @ 20:25:58
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Mia Frugan

Jag hoppar på Magnus förslag, det med Ikea kassen. Det verkar ju jättebra, du köper kassen och jag fyller upp den. Tack Magnus:-)

Säj bara till när du vill åka M...

2008-05-05 @ 21:38:21
URL: http://miajaverling.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Mia:Det finns säkert mycket bra lådor, boxar nätpåsar m.m som man kan använda till fiskegrejor så åk och handla du bara

/Micke.S

2008-05-06 @ 00:31:32
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Magnus

Oooops.. Det var inte min mening att väcka konsumentdjävulen =)

Antar att IKEA-påsen, som du får för en slät femma, inte var en stor procent av hela inköpet. När frugan får härja fritt på varuhuset, tenderar det att bli dyrt... hehehe

Kanske var hon så pass omtänksam att du fick två blå påsar ifall den första börjar lukta efter all fisk du kommer dra nu!??

2008-05-06 @ 08:33:22
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Jag är nöjd bara jag slipper åka till denna hemska

affär. Tacka vet jag Jula,ClasOhlsson och andra "nyttighets affärer.(men påsarna tar jag gärna).

2008-05-06 @ 13:05:40
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0