Heldag På Siljan.

Tidigt i går morse for fyra förväntansfulla fiskare till Siljan för att dra förrymda regnbågar.Det var Jag,Jari,Jonatan och "Gubben"  som betämt oss för att prova på detta "rymlingsfiske" som alla talar om.
Vi kom väl ut på isen strax efter sex o bestämde oss för att knalla rätt över viken där Jaris kompisar haft ett bra fiske tidigare.Tyvärr så verkade inte fisken vara hemma där men som tur var så fick Jari telefontips på isen,så vi bröt upp och begav oss till det nya stället.Jag hann inte mer än släppa i så small det på en liten regnbåge på ca en halvmeters djup.Det här blir kalas tänkte jag men kände inget mer på en halvtimme så jag började dra mej ut mot Jari som börjat få fisk längre ut.Däromkring höll vi oss resten av dagen och kände väl en hel del fisk men dom var svåra att få fast.Största fisken fick Jonathan strax före vi skulle åka hem.Det var en duktig kille som inte gav upp i första taget totalt lyckades han lura upp två stycken.Själv fick jag ingen mer."Gubben"fick en och Jari lyckades dra upp hela nio st regnbågar och en sik innan dagen var slut.

image36

image37


Kommentarer
Postat av: Jari

Jonathans kommentar om fisket på Siljan var.... det var hans livs största fiske upplevelse.
Jag älskar att förstöra ungdomen på det här viset, han vill nog med fler gånger. Var på Westli´s och handlade nya balansare, kanon fina med lite mer tyngd i. Mjölmasken var dock slut.

2008-03-03 @ 19:33:30
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Pierre

Roligt när grabbar i den åldern visar intresse för fisket. Våra kunskaper måste ju gå i arv.

2008-03-03 @ 20:21:21
URL: http://Zalt.blogg.se
Postat av: Micke.S

Det är så kul att se när dom får napp dom blir så härligt ivriga och jag tyckte även att han tog det bra när han bommade fisk.
/Micke.S

2008-03-03 @ 20:37:47
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Jari

Det kan man inte säga att jag gjorde, när jag bommade fisk:-(

2008-03-04 @ 05:58:43
Postat av: Micke.S

Du dkötte det bra du med....värre svordommar har man väl hört.
/Micke.S

2008-03-04 @ 18:23:00
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Jari

Morgan&co är där nu, Det var tomt på fisk i viken påstod Morgan. Jag tror han har fel, det som kan ha skrämt fisken är nog Käcken som borrar med motorborr. Morgan lät inge glad, så fort någon får fisk kommer han med tröskverket.

2008-03-05 @ 11:00:59
Postat av: Magnus

Hörde om detta rymningsförsök av RB. Var det korrekt att det var ca 300.000 kg regnbåge som rymt? Kan bli intressant att se hur det påverkar gäddbestånden framöver. Ser framför mig ett antal fina gäddor på 15+ inom en två-års period.

Bra att rannsaka sig själv ibland med! Skitfiske på dig Micke

2008-03-10 @ 13:42:59
URL: http://promisedland.blogg.se
Postat av: Micke.S

Jag vet inte hur många kilo men mycket måste det vara,Tror inte dom gått ut med siffrorna men det ryktas om att dom haft mer fisk i kassarna än tillåtet.Jag är lite orolig för hur det kommer att påverka Siljansöringen för den lär väl få lite konkurens om födan nu.Antagligen så ger sig väl regnbågarna av ner i dalälven efter ett tag så om jag har tur så har jag dom inom gångavstånd framåt vårkanten:) Tänkte faktiskt plocka fram flugspöt häromdan när solen tittade fram men det blev inte av,får väl sen när vårkänslorna kommer nästa gång.

2008-03-10 @ 18:39:20
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Magnus

Om regnbågen ger sig av ner i älven kan det ju bli så att de väljer att bli stationära kanske. Det kan bli tuffa fighter det! Ett par år till och förutsatt att födan räcker till som sagt.

2008-03-10 @ 22:10:44
URL: http://promisedland.blogg.se
Postat av: Pierre

Jag har hört att rb är tuffare än öringarna och på så vis trycker rb bort öringarna från deras stationära platser och tar dom i besiktning själva.
Så det är inte riktigt bra med en sådan mängd rb.

2008-03-10 @ 22:28:00
URL: http://Zalt.blogg.se
Postat av: Micke.S

Magnus/Pierre:
Det visar sig väl framåt vårkanten om dom kommer. Tidigare när jag har hört rykten om att det smitit regnbågar så har jag gått ner till Bullerforsens kraftstation och tittat vid rensgallren på ovansidan av turbinerna.Där brukar det ställa sig regnbågar och vänta på mat som kommer med strömmen.Nedanför kraftstationen (mellan Bullerforsen och domnarvets kraftstation) sätter dom i regnbågar varje år så där är det knepigt att veta om det är rymlingar eller inte,även öring sätter dom ut men mera sällan.Jag har endast fått 4-5st under dom år jag fiskat där.Harrar har jag också fått några stycken.Harren tror jag reproducerar sig själv så dom sätter jag tillbaka. Dom största var nog på ca5hg men det är några år sedan jag fick någon.Bara det blir någon solig dag ska jag gå ner och titta om jag ser några bågar men det tar kanske ett tag innan dom letar sig ner.Vem vet kanske letar dom sig ut i Runn/ösjön till sommaren vattensystemet är ju hur stort som helst.ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig,hoppas att dom inte stannar i Siljan för då kan det nog bli problem.
/Micke.S

2008-03-11 @ 08:25:10
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Adam,14

Fina fiskar , grattis !

Såg ut som mormyska ni använde, eller ?



// A

2008-12-04 @ 16:03:27
Postat av: Micke.S

Ja eller vad man nu ska kalla det. Blandning mellan balanspir,mormyska och jigg kanske:)

/Micke.S

2008-12-04 @ 17:00:34
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0