Fortsatt testning av nya jerkarna...

Tisdag 19/8




I tisdags gick jag ner tillälven ovanför Bullerforsen igen för att provfiska jerkarna. Denna gång var jag själv i tvålkoppen så det var betydligt lättare att jerka. Började i vikarna neranför Bengts Cyckel & Sport men kände inget. Drog mig uppåt efter samma kant ända upp till grundområdet där det var en hel del fisk när jag och Henke var där. Inga påslag där heller men jag såg abborrar som jagade småfisk längre ut i älven så jag fortsatte utåt och satte på en Drachkowich rigg agnad med löja. efter att ha drivit med strömmen och fiskat med denna så högg det efter en stund och jag kunde landa en snipa.
Drog mig sedan in på grundområdet igen och satte på köpebetet TopBandit i färgen skitmört.





Otroligt roligt och lättfiskat bete som ger brutala hugg. Gjorde några kast över området med sjögräs och rätt som det är så kommer det en gädda som skjuten ur en kanon och tar betet. Oturligt nog så satt ena kroken i ögat så det blev till att avliva den. (men grannfrun blev glad).
Men det var ju inte detta jag var ute efter så jag satte på den nytillverkade med abborrskinn och drog mig ut mot ett av stengrunden.....


Tyvärr så kilade den fast sig mellan några stenar och där sitter den än.....

Då  satte jag på den blå som gav fisk dagen före och fiskade av kanten på sjögräsområdet och i andra kastet högg det en gädda runt kilot. Efter att ha satt tillbaka den gjorde jag ett nytt kast och det högg igen men denna bommade jag.
Vid det här laget började det bli så mörkt att jag var tvungen att avsluta om jag skulle kunna ta mig genom skogen med alla prylar utan att bryta av spön  eller råka ut för andra missöden.

Kommentarer
Postat av: Mia Frugan

Synd att den fina som du lagt ner så mycket jobb försvann. Du får bygga nya...:)

2008-08-21 @ 10:05:50
Postat av: Magnus

Tung förlust!!!

2008-08-21 @ 10:09:55
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Mia:Ja det var synd,men så är det ibland ska man få fisk så måste man hålla sig vid botten många gånger och då kan man inte vara rädd om betena för då blir det ingen fisk:)

Magnus: Ja ca 100g ;) skojar bara,klart att det svider om än inte i plånboken men det är bara att göra nya. Håller fortfarande på och testar med viktning för att få dom att gå som jag vill.Tycker nog att dom är lite för vingliga än men den blå går inte annorlunda och den har ju funkat på smågäddorna i alla fall. Ska försöka mig på att göra gjutformar för blyna till betet när jag kommit fram till hur jag vill ha den. Kommer nog att bli ett antal jerkar innan jag uppnått det optimala betet:)

/Micke.S

2008-08-21 @ 10:48:59
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Har du prövat fiske efter gös i älven?

2008-08-26 @ 16:28:33
Postat av: Micke.S

Alex:Nej det har jag inte, har bara fiskat i trakten runt Borlänge och här finns ingen gös. Längre ner i Dalälven har jag hört att det ska finnas men har aldrig varit och provat, har du och hur gick det i så fall..

/Micke.S

2008-08-27 @ 15:42:33
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Nej har ju inte det men jag läste om en kille som hade gjort det i älven och då undrade jag vart han fiskade gösen. Sen tänkte jag på dig och undrade om du visste:)Jag har även pratat med dom på olles fiske och dom snackade om att dom brukade vara ute och jigga efter gös här i Borlänge.

2008-08-28 @ 09:40:04
Postat av: Micke.S

Alex: Kanske i Vikasjön eller Milsbosjön då,har hört rykten om att dom ska ha satt ut gös där men jag har ingen aning om hur det gått med detta. Själv har jag aldrig fått någon gös över huvud taget men det skulle vara skoj att få en:)

/Micke.S

2008-08-28 @ 15:19:18
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Okej ja jag har hört att det ska finnas i en sjö i hedemora också. Jag har inte heller lyckats fått nån gös så jag är riktigt sugen på att försöka ta den första. Tänkte fråga dig, använder du e-tex till dina hemmagjorda jerkbait?

2008-08-30 @ 19:50:05
Postat av: Micke.S

Ja en gös skulle sitta fint. Ja på dom jerkar jag gjort i år använder jag e-tex. Har gjort några förra året och på dom använde jag LV1 ett enkomponents lack. Hade dock sina nackdelar som att det började stelna i burken som jag hade det i efter några månader och det var väldigt tunt samt mycket brandfarligt.

/Micke.S

2008-08-31 @ 15:33:27
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Okej jo jag har precis börjat göra mina egna. Vart köper du e-texen? Vad använder du för virke till dina jerkbait? Jag var ner på fröbergs och var ute efter en bit bok men det hade dom inte.

2008-08-31 @ 20:22:31
Postat av: Micke.S

Jag skickade efter från lundgrens fiske.

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=8792&sub=481



Dom flesta har jag gjort av ek men även av furu.

jag vet inte om du har kollat på fiskesnack,där finns ett forum om just betesbyggnad. Där finns det mycket information att hämta men hör gärna av dig här med om det är nåt du undrar så ska jag svara så gott jag kan. Har inte hållit på så länge med att bygga jerkbaits själv men visst är det roligt när man får fisk på beten som man gjort själv.

/Micke.S



2008-09-01 @ 21:53:49
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Okej jag fick in ett parti bok nu som jag tänkte pröva med. Jo jag har kollat mycket där finns hur mycket som hellst om betestillverkning. Jag har gjort ett par nu och ska göra flera i veckan sen ska jag ut på runn och pröva dom. Men jag måste köpa e-tex för klarlack kommer aldrig att hålla. Vart köper du lacken? Har du kollat sidan www.staminainc.com? Säg till om du ska beställa därifrån för jag tänkte göra en order snart och om du vill dela frakten?

2008-09-01 @ 22:01:12
Postat av: Micke.S

Jag köper lacken på lundgrens,du har länken i förra kommentaren.Det går även att köpa mindre förpackningar.Bor du i Borlänge? Jag har kanske lite ek ifall du vill ha till några beten. Hör av dig i så fall. Det verkar som vi har gemensamma intressen:)

/Micke.S

2008-09-02 @ 11:05:18
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Det är lugnt jag fick en massa trä i förrgår men tack endå:) Det enda jag saknar är nu e-tex så det blir nog en beställning snart tror jag. Jajemen jag bor i alderbäcken det ligger en bit utanför måt sellnäs.

2008-09-02 @ 22:35:31
Postat av: Micke.S

Vart brukar du fiska då,är det på Runn så kanske vi syns framöver. Själv fiskar jag mest på Runn/Ösjön eftersom jag har husvagn uppställd på SSAB campingen vid sundet mellan Runn/Ösjön.

Är det jerkbaits eller wobblers du tänkt göra?

/Micke.S

2008-09-04 @ 07:32:04
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Glömde fråga har du tork hjul? Annars lär det rinna en hel del när du lackar dom. Men det ska tydligen gå utan om man hänger dom åt ena hållet först och andra hållet vid nästa lager men jag har inte testat utan hjul själv.

/Micke.S

2008-09-04 @ 07:36:57
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Nja jag brukar inte fiska på runn så ofta men hade tännkt göra ett försök nån helg, jag brukar annars fiska i älven. Jag gör jerkbaits försöker utgå från en buster men gör några lite annorlunda. Ja jag ska försöka bygga mig ett torkhjul innan jag beställer lacken. Hur har du byggt ditt torkhjul?

2008-09-06 @ 16:48:33
Postat av: Micke.S

I älven runt Borlänge eller?

Har inga bilder på torkhjulet just nu men jag kan ta några så fort jag får tillfälle.Ska till och lacka några pluggar framöver...Kan ta några bilder då. Använder en motor som jag köpt på teknikmagasinet och resten har jag byggt. Har inte fått till några riktigt bra hållare för betena än men ska nog få till det så småning om.

Vi hörs /Micke.S

2008-09-06 @ 20:13:48
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Precis fast i morgon ska jag ner till hedemora och försöka lura gäddan. Ja det behöver inte vara så avancerat bara det snurrar;) Ska du ut till rämen sen och lura öringen?

2008-09-07 @ 19:07:29
Postat av: Micke.S

Jajamen så är det tänkt i alla fall, men dom brukar vara svårflörtade.Har provat där ett par år nu men inte lyckats få upp någon(förutom på isfiske).Har haft dom med ända in till båten men sen var det stopp. Tänkte att det ska bli ändring på det i höst.

Själv då, brukar du köra efter öring eller?



Får väl passa på att önska skitfiske då,du får väl rapportera om hur det gick i Hedemora

/Micke.S

2008-09-08 @ 09:47:36
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Ja jag brukar fiska öring i en sjö som ligger ganska nära rämen som heter bogsnan och där släpper dom i vartannat år och nu i höst är det dags så då ska jag dit med flugspöt och försöka annars bliur det att försöka lura dom på pimpel. Hehe tackar jodå fisk fick vi men det var smått 5-6 st runt 2 kilo. Vi kom ut rätt sent och hungern fick oss att avbryta tidigare än vad vi hade tänkt. Ska försöka komma ut i helgen som kommer fast jag vet inte vart.

2008-09-09 @ 12:28:15
Postat av: Micke.S

Är det på samma kort som Rämen? är det nån storlek på dom. (Har en karta över Rämens fiskevårdsområde men hittar den inte just nu)

/Micke.S

2008-09-10 @ 14:45:01
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alexx

Jag tror att det ska vara det men jag är inte säker, kan kolla upp det. Dom släpper i fisk på kilot kanske inte så stora men kul att dra på flugspöt. Nu du har e-tex lacken kommit så nu ska jag fixa i ordning mina mästerverk:)

2008-09-10 @ 16:04:46
Postat av: Micke.S

Öring på kilot är väl helt ok , största jag tagit på fluga ligger på 1,2. fiskar du från land eller?

/Micke.S

2008-09-10 @ 19:32:27
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Nej jag kör från båt och är man lat så kan man trolla med flugspöt, ganska kul faktiskt. Annars får jag ta dom på pimpel i vinter.

2008-09-10 @ 19:53:54
Postat av: Micke.S

Pimpel låter kul, fick en hel del öring på Rämen i vintras och dom flesta finns kvar (om ingen annan lurat upp dom).Fick dock ingen av dom "stora",dom flesta låg på ca 4-7 hg.

/Micke.S

2008-09-10 @ 21:17:29
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Alex

Okej, ja det är riktigt skoj att pimpla öring.

2008-09-14 @ 15:12:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0