Rymlingsfiske på Siljan


Gick upp klockan 04.00 kokade kaffe och försökte vakna..vilket i och för sig brukar gå ganska fort när jag ska ut på fiskarfänge.Matsäcken var i ordingjord redan kvällen före så det var bara att fylla termosen  och finslipa lite på utrustningen för dagens fiske.

Vid halv 6 tiden så svängde L.Åberg (arbetskamrat och storfiskare)in på parkeringen och vi lastade in alla prylar som måste till för ett lyckat fiskarfänge.

Efter någon timmes bilfärd så var vi framme vid Lundbjörken och kunde konstatera att vägen

Ner till Limåviken var avstängd så det blev till att gå lite extra.


när vi kom ner till sjön såg vi att våran "hotspot"redan var upptagen men vi beslutade oss för att dra oss ut mot den ändå.Vi stannade ca hundra meter före och började fiska i gamla hål.

Såg en dragning i linan i första hålet men men kände ingenting annars var det dött första timmen.Rätt som det var hade Åberg fisk på,det var en regnbåge på ca 5hg.
Jag drog mig åt samma håll och släppte ner i ett gammalt hål.Efter  någon minut så högg det i och det kändes att det var en fisk av större kaliber.Därefter utbröt väl någon form av kalabalik.Åberg satte av mot sin ryggsäck för att hämta videokameran som han tagit med för den eventualitet att vi skulle få några fiskefilmer att  stoppa in i bloggen,under tiden drillade jag fisk samtidigt som jag försökte få fram huggkroken som jag hade i fickan.


Efter några minuter så visade sig fisken och jag kunde konstatera att den var stor,hur stor vill jag låta vara osagt men en av dom större jag haft på  var det helt klart.Vid det här stadiet hade jag fått fram huggkroken och åberg hade börjat filma.Nu var det dags att bestämma sig skulle vi få upp fisken eller skulle vi få en film.Jag fick upp fisken till hålet flera gånger men lyckades inte få fast huggkroken och efter en stund så hade linan fastnat i huggkroken.
Lasse fick fram sin huggkrok och försökte få fast den samtidigt som han filmade men det var en hal rackare. Tyvärr så hade jag nog dragit åt slirbromsen lite för hårt för att kunna hålla fisken kvar i hålet medans Åberg fäste huggroken,rätt som det var så rätade sig kroken och fisken gled sakta tillbaks ner i hålet.

Så här gick det till när jag tappade dagens "bumling"







image48


Fiskade sedan vidare på samma område några timmar men utan resultat ,kände dock några fiskar men dom ville inte bita i ordentligt.Efter att vi tagit morgon fika så beslutade vi oss för att dra oss så sakta ut till vänster om våran"hotspot"(där dom som satt där drog fisk titt som tätt).
Fiskade några hål där utan att känna något när jag får se Lasse fara runt och bete sig allmänt underligt ett hundratal meter längre bort.

Det visar sig efter en stunds betraktande att han vinkar åt mig att komma så jag skyndar iväg till undsättning.Han hade gått ifrån huggkroken men som tur var så hade jag min i fickan och kunde hjälpa honom landa en grann regnbåge på några kilo.

Vid det här laget hade klockan hunnit bli bortåt ett och jag började undra vad jag gjorde för fel som inte fick några napp.Började exprimentera med att byta bete utan resultat.
Bytte från mjölmask till två gula powerbait som satt ihop som en svans efter balansaren vilket gav den en finare gång i vattnet,då small det i direkt och jag kunde landa dagens första regnbåge.


Nu hade jag hittat dagens medicin,en balansare,gul/röd/silver med Powerbait formad som maggot verkade fungera men man fick byta ganska ofta eftersom dom tappar lukten ganska snabbt.


Rätt som det var när jag stod och drillade fisk så kom det en kille och en tjej fram och tittade.Dom hejade men sa inte så mycket.Jag undrade för mig själv vad dom ville men tänkte att dom var nyfikna på hur det skulle gå,men när jag landat fisken så frågade killen (Johan har jag för mig att han hette) om jag hade någon avbitare att låna ut.

Det visade sig att han haft oturen att dra fast en krok riktigt illa i fingret  så vi fick operera lite

Men det slutade lyckligt till slut men jag kan tänka mig att han har ordentligt ont idag.Även dom hade lyckats dra några granna regnbågar under dagen.

Framåt kvällen började huggen avta för min del men Lasse drog fortfarande fisk på sina mjölmaskar så jag bytte till mjölmask och då började det nappa igen.
Vi fiskade väl någon timme till och fick några regnbågar innan det var dags att påbörja den mödosamma vandringen tillbaka uppför "mördarbacken"till bilen."Long Walk Home"som Springsteen sjunger på plattan från 2007.
Vid hemkomsten så räknade jag ihop fångsten till elva regnbågar för min del så Lasse lär väl ha fått tiotal=).
Jag antar att detta var avslutnigen på vinterfisket på Siljan för min del om jag nu inte får permission på söndag vill säga.Isen börjar bli murken runt gamla hål(läs pimpelhål,ni som har snuskig fantasi)så en varning för isarna är väl på sin plats,men tjommen på fyrhjuling for omkring som vanligt.Får väl se hur länge det dröjer innan han far igenom.


Här kommer ytterligare en filmsnutt från dagens fiske.


Kommentarer
Postat av: Pierre

Grattis till erat bra fiske
Sköna filmsnuttar.
Det syntes att isen var murken.
Här nere har gäddorna dragit igång leken igen.
Kan tänkas att det blir en tur på söndag, får se.

2008-04-05 @ 09:54:53
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Gubben

Trevlig läsning för en gammal fisketok som mig! Kommer eventuellt att dra upp till Arjeplog om ett par veckor för spännande rödingfiske... försöker sy ihop allt praktiskt...

2008-04-05 @ 10:26:23
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: peter carlsson

tjena micke,fastän man visste att du tappade fisken så satt man på helspän o hoppades,de var en stor rackare du hade på,synd att du inte fick upp den,ha de bra alla/Peter

2008-04-05 @ 10:36:39
Postat av: Micke.S

Pierre:Tack,ja det var skitkul aldrig har ja väl gått och hoppats på minusgrader den här årstiden. Förhoppningsvis så åker jag dit imorgon för en sista fisketur på is.På måndag startar en ny skiftperiod och sen lär det väl vara slut med isarna.

Gubben:Där i trakterna har jag varit i min "ungdom".Närmare bestämt i trakterna av Arvidsjaur(hur det nu stavas).Första gången gick vi
och andra gången flög vi ut till fisket.Jag vägrade gå.Var total slut efter vandringen första året vi var där.Jag var där med två vältränade hockyspelare.
Själv hade jag bara tränat på puben.

Peter:Jo du Peter det var riktig gris.Jag hade kört den en bra stund inna kameran kom fram också.Det var första fisken jag hade på för dagen och var nog mest intresserad av att få en film eftersom Åberg hade kameran med.Krokarna på balansarna är inte av högsta kvalitet och det visste jag om,men jag hade inga andra när jag skulle gjuta dom och brottom var det.
Skitfiske på er!
/Micke.S

2008-04-05 @ 14:23:31
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Johan N

Hej! Trevlig blogg!

Det är alltså jag som är Johan "krok i fingret"..

Historien var alltså att jag begett mig upp till Siljan för det kanonfiske som erbjuds just nu.

Kom till Limåviken vid lunchtid och det stod inte på förrens första nappet kom. Tyvärr satt jag och sov och missade första fisken. Runt omkring mig nappade det friskt hos övriga fiskare. Det visade sig vara givande att ha ett spö liggande på isen och helt sonika invänta napp. Under en halvtimme drog fiskegubben brevid mig upp 4 st rejäla bumlingar på detta vis, han hade för säkerhets skull säkrat upp spöt så att ej skulle riskera att fara ner i hålet vid napp. Någon sådan anordning hade inte jag så jag beslutade mig för att lägga spöt på isen 10 meter från hålet och en slinga lina runt borren för säkerhets skull. Jag antog att jag skulle kunna slå en regnbåge på 10 meter slätt. På plats på skryllan studerade jag spöt som låg orörligt på isen samtidigt som jag försökte lura fiskarna i mitt andra hål. Rätt som det var spratt det till i spöt och jag reagerade blixtsnabbt. Dessvärre var regnbågen lika kvick och jag han inte mer än 3 meter förrens jag fick se spöt fräsa iväg över isen. Sekunden senare ser jag spöt göra en lov runt hålet för att för att sedan väsa ner i hålet likt en simhoppare får ett perfekt nedslag. Det var det spöt det, synd om fisken bara.

Under resten av dagen fick jag två fina regnbågar.

På eftermiddagen kom frugan på ett spontanbesök och jag gav henne ett spö med tanken, "ska hon få fisk så är det idag". Och mycket riktigt nappade det redan efter en minut. När det efter många om och men var dags att lirka upp den två-kilos hon hade på kroken bar det sig inte bättre än att jag berusad av stundens allvar fastnade i den upphängare jag hade monterat nån decimeter ovanför blänket. Jahaja! tänkte jag när jag såg att upphängaren trängt in i fingret. Och där satt den!

Därför bar det i väg över isen för att ragga upp en avbitare för att befria mig. Micke som stod och drillade en fisk hade enligt uppgift en sådan och jag frågade försynt om han kunde bjuda på ett mindre kirurgiskt ingrepp. Det kunde han. Med en avbitare klippte Micke av kroken, men fick inte med hullingen på första försöket. Efter att ha klippt upp huden en aning lyckades vi denna gång få ut kroken tillräckligt för att få med hullingen.

Tack så mycket!
Det är tur att det finns amatörkirurger lite var stans, alternativet hade ju varit sjukstugan och slut på fiskarfänget.

Fort som tusan tillbaka till hålet för att se frugan dra ännu en tvåkilos.

Ja den dagen var bra den!

2008-04-07 @ 10:10:37
Postat av: Micke.S

Hej Johan!
Det var roligt att läsa om eran dag på isen.det blir ju inte så mycket pratat när man träffas sådär på isen och alla är fiskeivriga.Hur gick det med fingret förresten,klarade du dig utan att det blev inflammerat?Jag var upp till Limåviken igår(söndag)men det gick inte så bra,antar att dom kände av väderomslaget.Jag ska skriva ett kort inlägg om den turen lite senare.Hoppas att du fortsätter att läsa min blogg och du får gärna fortsätta skriva om dina fiskeäventyr här i bloggen.
/Micke.S

2008-04-07 @ 18:34:16
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Johan N

Aj..

Postat av: Jari

Ja ja ja, jag får väl åtmindståne kommentera eran så kallade sista resa fast jag inget har med filmen att göra, som det så fint träffade mig i plytet när jag såg text rullningen på slutet. Jag lyfter på hatten och grattinerar er båda. Synd på Bumlingen Micke, men du tog det bättre än broder NEJ! NEJ! NEEJ!

2008-04-08 @ 09:03:38
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Jari

Vad är det för en holografisk bild du har mellan filmerna i inlägget? Har du kört balansaren igenom skannern? inte undra på att du får djävlas med den;)

2008-04-08 @ 13:21:49
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Det är någon form av effekt man kan lägga mellan filmerna i moviemaker..Jag ringde dig nyss men du var ute och fiskade,det är tjuvfiske när jag inte kan vara med
=( avis...

2008-04-08 @ 16:49:26
URL: http://fiskeborlange.blogg.se
Postat av: Jari

Ahaa!! Avundsjuk behöver du ej vara, du missade inte så mycket. Däremot missade jag en Örret, men det är spelreglerna i våran underbara hobby.

2008-04-08 @ 18:26:34
URL: http://fiskefeber.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0