Datastrul...

Efter diverse datakrångel, virus och trojaner som fått härja fritt i datorn ett tag så behagade den inte ens starta för några dagar sedan. På grund av detta så blev det inget skrivet på ett tag.
Har nu installerat om den så nu går det i alla fall att surfa även om en hel del jobb återstår innan den är som jag vill ha den. Under den senaste veckan så har jag hunnit börja jobba igen och under helgen som var så var jag på Ösjön och drog några abborrar i trehektosklassen på "top banditen"tillsammans med min far. Gjorde även tre turer ner till älven nedanför Bullerforsens kraftstation och jerkade efter gädda med samma bete. Tror jag landade fyra gäddor totalt och bommade ett tiotal. Ett otroligt roligt bete att fiska med även om man bommar många och perfekt i älven där jag annars brukar sätta bort en hel del jerkar.Har även börjat tillverka några "pluggar"om det skulle råka bli nåt öringsfiske framåt hösten men det går lite trögt med detta nu när man ska hinna med att jobba också. Lägger ut bilder på dom när/om jag lyckas få till dom framöver.

Testfiske på Ösjön

Onsdag 20/8

Jag och Daniel hade bestämt oss för att ta en tur på Ösjön när han slutat jobbet . Jag hade åkt ut lite tidigare för att ösa båten och fixa lite vid husvagnen. När jag var klar med detta och satt och väntade på honom så fick jag se ett löjstim som gick inom kastavstånd så jag satte på den blå/gula jerken som jag tänke testa.

Tyvärr fick jag en "over run" (eller vad dom nu kallar det) och det blev tvärstopp i rullen med påföljd att tafsen gick av och jerken singlade lååååångt ut för att landa med ett plask och sjunka till botten.

Efter en stund så kom Daniel och vi åkte ut till grundet bakom Storö. Där var det full fart på abborrarna som jagade löjstimmen kors och tvärs runt grundet. Vi jerkade på en stund men kände inga gäddor,däremot så hade jag en efter som vände när den fick se mig. Efter ett tag så tänkte jag att jag skulle lura upp en borre i stället, så jag metade upp en löja att agna med.  Efter en stund så dök flötet och jag kunde landa en abborre på 480 gram.
Gäddorna däremot verkade inte hålla till på detta grund så vi beslutade oss för att försöka på lite andra ställen.
Vid ett av grunden öster om Rostö så hade jag satt på "top banditen" som jag skrev om i föregående inlägg och när jag fiskade den över grundområdet så hade jag ett påslag som jag missade, men efter ytterligare några meter så tog den igen och det visade sig att det var en fin abborre på 380 gram.  Nu blir det nog abborre till middag framöver.
Efter att ha försökt en stund till så flyttade vi på oss ännu en gång till ett ställe där jag haft gäddkänning så gott som varenda gång denna sommar och redan i andra kastet så högg det på den blåaktiga och denna gång var det gädda.
Någon mer fisk denna kväll blev det inte men vi kanske kan göra ett nytt försök till helgen eller vad säger du Daniel?

Börjar bli i senaste laget eller?

Den enda som levererat av dom nya, får väl se om det händer nåt på dom andra när det blir finväder.

Fortsatt testning av nya jerkarna...

Tisdag 19/8

I tisdags gick jag ner tillälven ovanför Bullerforsen igen för att provfiska jerkarna. Denna gång var jag själv i tvålkoppen så det var betydligt lättare att jerka. Började i vikarna neranför Bengts Cyckel & Sport men kände inget. Drog mig uppåt efter samma kant ända upp till grundområdet där det var en hel del fisk när jag och Henke var där. Inga påslag där heller men jag såg abborrar som jagade småfisk längre ut i älven så jag fortsatte utåt och satte på en Drachkowich rigg agnad med löja. efter att ha drivit med strömmen och fiskat med denna så högg det efter en stund och jag kunde landa en snipa.
Drog mig sedan in på grundområdet igen och satte på köpebetet TopBandit i färgen skitmört.

Otroligt roligt och lättfiskat bete som ger brutala hugg. Gjorde några kast över området med sjögräs och rätt som det är så kommer det en gädda som skjuten ur en kanon och tar betet. Oturligt nog så satt ena kroken i ögat så det blev till att avliva den. (men grannfrun blev glad).
Men det var ju inte detta jag var ute efter så jag satte på den nytillverkade med abborrskinn och drog mig ut mot ett av stengrunden.....

Tyvärr så kilade den fast sig mellan några stenar och där sitter den än.....

Då  satte jag på den blå som gav fisk dagen före och fiskade av kanten på sjögräsområdet och i andra kastet högg det en gädda runt kilot. Efter att ha satt tillbaka den gjorde jag ett nytt kast och det högg igen men denna bommade jag.
Vid det här laget började det bli så mörkt att jag var tvungen att avsluta om jag skulle kunna ta mig genom skogen med alla prylar utan att bryta av spön  eller råka ut för andra missöden.

Några nya beten...

Under förra veckan blev det inte så mycket fiske men däremot så passade jag på att göra några nya jerkar.
Dom är gjorda med en kärna av ek som jag "bakade" in i en lera och pressade ihop i en form jag gjort.
Då får dom i stort sett exakt samma form allihop. Sedan "gräddar" jag dom i ugnen på 125grader i ca fem minuter.
efter detta så putsar jag av dom lite för att sedan pensla på polyuretanharts som jag skickat efter frånett företag som har mycket intressanta grejor för betestillverkning. Efter att ha låtit hartset stelna får man slipa till det om det behövs och eventuellt lägga på några lager till. Efter detta så är betet stenhårt.
Meningen var att jag skulle gjuta betena från början men jag gjorde formen i samma harts/plast som jag penslar på betena oc h den blev inte riktigt tät så det rann rakt i genom :(
Därför gör jag på detta vis men det verkar ju fungera det med samt att jag kan skruva fast och limma öglorna i träbiten vilket jag tycker är enklare än att bocka till en tråd som passar i formen.
Samma företag som säljer plasten tillhandahåller även silicon för att göra formar . Jag tänkter nog prova på en laddning framöver när ekonomin tillåter. Det måste bli mycket mindre arbete om man kan gjuta hela betet på en gång även om det är bökigt att få ståltråden att passa i formen.
Efter detta är det dags att färgsätta eller montera på skinnet .
Om jag valt färg så kan jag tala om att jag gör som så att jag gör en bild i Photoshop Elements eller liknande program som jag sedan skriver ut i skrivaren. För att kunna forma papperet någorlunda efter formen på betet så skriver jag ut på ett  silkespapper som jag klistrat fast på ett vanligt ark med ett  limstift. Om man vill ha metallic färg så limmar jag först på folie på betet med spraylim.,därefter så limmar jag på papperet som jag skrivit ut på skrivaren. Även till detta använder jag spraylim.

Om jag valt att använda fiskskinn så tar jag ett fiskskinn som jag skrapat/skurit rent från kött och torkat och klipper till lämpliga bitar som jag sedan limmar på med epoxi. Jag lämnar eventuellt någon millimeter som får sticka ut på över och undersidan som jag sedan fyller ut med samma harts som jag lagt på betet tidigare för att få en jämn övergång. Sedan får man slipa  kanterna så dom blir jämna samt kolla att det inte finns några glipor.
Ska försöka fixa lite bilder på hur allt går till senare men jag måste ha någon som tar kort .

Här kommer några bilder på dom senaste jerkarna.

När jag och Henke var ner och provfiskade dom ovanför bullerforsen i går kväll så tog jag en snipa och en gädda på strax över kilot på den översta. Hade även några tillslag på ett ytgående köpebete.
Ska väl i ärlighetens namn tillägga att henke tog även han två gäddor var av den största mellan 1,5-2 kg på jigg samt att han bommade flera stycken. Han fick även några små borrar,överlag kan man väl säga att det hände mer på jiggen än vad det gjorde på jerk .
Nu när jag testat dom så kan jag väl säga att dom fungerade men det tar nog några turer att lära sig fiska dom ordentligt och förövrigt så är det inte det lättaste att jerka i "tvålkoppen" när man är två i båten

Fisket under helgen.

Lördag 16/8

Under veckan som varit så har det inte blivit nåt fiske alls så när helgen kom så  kände jag att jag var tvungen att göra ett försök igen. Packade ryggsäcken och tog moppen ut till campingen. Efter en stund kom Daniel och vi tog båten ut på Ösjön för att försöka lura upp någon storgädda, men det visade sig att det skulle vi tydligen inte alls göra denna dag.
Daniel provade med fluga och jag körde med jerk(abborjerken) men kände ingenting. Efter ett tag så övergick även han till jerk och provade nog det mesta i jerkväg men dom ville helt enkelt inte bita. Efter någon (några) timmar åkte vi ut på Runn istället eftersom så gott som varenda ställe där jag brukar fiska gädda var fullbelagda med kräftburar. Vi provade med både jerk, fluga(Daniel) och att trolla men ingenting fungerade. Träffade på Bernie som hade några löjor över som vi kunde få(Tack Bernie). Vi provade att meta  och släpa dessa men det funkade inte heller. Vi fick helt enkelt lov att ge upp,men men det blir fler turer Daniel och då har dom blivit större ; )

Söndag 17/8

Klockan ställd på fyra, jag och Bernie skulle utt och försöka dra någon storabborre, nu nalkas hösten med stormsteg det var fortfarande mörkt när jag gick och väckte bernie efter att ha kokat kaffe. Denna morgon drack vi kaffet i mitt förtällt. När termosen var fylld och vi var på väg ut på sjön så var det så här vackert.

Första stället vi provade på gav ingenting så vi flyttade på oss och nästan direkt så dök mitt flöte och jag kunde landa en abborre runt tre hekto (som ska få bidra med skinnet till kommande projekt).
Tänkte som så ofta att nu har vi hittat på dom men där bedrog jag mig. Efter en stund så blåste det upp och vi kände inget mer under hela dagen (fiskade fram till tiotiden).

På eftermiddagen packade jag ihop mina prylar och for in till stan igen med en känsla att sommaren börjar ta slut,men än kan det bli fina dagar och det är långt till säsongen är över och isfisket får ta vid.

Eventuellt blir det provfiske av dom fem nytillverkade jerkarna under dagen men det beror väl lite på vädret,återkommer med bilder och rapport om hur dom gick i ett senare inlägg.

Helgen som gått.

Fredag 8/8

Det spöregnade hela förmiddagen så jag passade på att förbereda några abborrskinn som jag ska sätta använda till beten framöver. Frammåt kvällen klarnade det dock upp så jag åkte ut och jerkade lite. Det visade sig att jerken med abborrskinnet fungerade...

Ännu en gädda med sår på. Någon som vet vad det är för något,ser inte ut som gäddbett?
Kul att jerken fungerade i alla fall. Fick även en abborre på ca 2hg på mete med löja.

På lördagen blev det inget fiske förutom efter kräftor  och det gick inget vidare 30-40 st. På
kvällen var det kräftskiva på campingen och på söndag så åkte vi in till stan.

Åker nog ut till campingen i mitten på veckan om ja hunnit fixa till några nya beten.

Dom nya jerkarna.

Jag har nu testat gången på dom nya betena och måste tyvärr säga att dom inte gick riktigt som jag tänkt mig. Ska prov fiska dom lite till men blir nog tvungen att borra i några blyn för att få dom att gå som jag vill. Detta skulle jag naturligtvis gjort innan jag satte färg/skinn på dom.

Här kommer bilderna i alla fall...

Ännu en abborre...

Denna morgon hade jag klockan ställd på kvart i fyra men jag måste ha stängt av den för jag vaknade av att mina föräldrars golden retriver stod och buffade på mig och ville ut på morgon promenad och då var klockan halvsju (är hundvakt några dagar).
Efter att alla behov var avklarade så tog jag båten ut till sundet för att försöka lura nån abborre. efter en timmes fiskande utan ett napp så flyttade jag mig till ett grund i Ösjön och hade väl suttit där och metat i gott och väl över en timme när flötet började vandra för att efter en stund senare dyka snabbt ner i djupet . Gjorde mothugg i rätt ögonblick och fisken satt fast på kroken. Det var med spänning jag satte press på den för att få upp den till ytan så jag kunde se om det var abborre eller gädda, och det var vad det kändes som. En grann abborre på 1240 gram och 47 cm lång och därmed nytt PB för min del.
Det var för övrigt det enda hugget jag hade denna morgon men jag är nöjd ändå.

Ikeakassen var inte med, därav denna vägning men den verkade pigg när
jag satte tillbaka den. Får väl hoppas att den inte tog nån skada.

Får väl hoppas att vi ses igen framöver.

Tillbaka på campingen...

Idag kom vi äntligen tillbaks till campingen Viktor och jag,M jobbar så hon blev kvar i stan. Det har inte blivit nåt fiske dom senaste dagarna men däremot har jag gjort klart några beten. Har varit ut och provfiskat det ena som är tillverkat i plast och "klätt " med abborskinn på sidorna , rygg och buk är målade. Vikten är 100 gram.Lackad med envirotex (eller vad det nu hette). Dom andra två som jag gjort håller fortfarande på att torka men jag lägger inn bilder på dom så fort dom blir klara.
Gången var väl sådär men jag hade i alla fall ett hugg (om det inte var botten). Men nån fisk blev det inte.

Det började inte bra...

Lördag 2/8

Klockan var ställd på kvart i fyra, jag och Bernie tänkte försöka oss på ett nytt morgon pass efter abborre. Precis när jag yrvaket lyckats få i gång kaffebryggaren för att fylla termosen så satte det igång att spöregna, men lagom tills kaffet var klart så började det avta. Vi börjar få till rutinerna nu Bernie och jag. Han gör kaffet vi dricker innan vi far ut och jag fixar kaffet till termosen.Bernie bjöd mig att ta kaffe ur perkulatorn som han har i sitt förtält och det gjorde jag...och höll på att spy rätt ut,kaffet var iskallt (det värsta jag vet är kallt kaffe).Han hade glömt att sätta i sladden till perkulatorn. Efter en stund fick jag dock mitt kaffe men sa till Bernie att den här dagen har inte börjat nåt vidare, först spöregn  och sedan kallt kaffe ... man kan ju undra om båten kommer att sjunka.

Väl ute på sjön gick det som tur var bättre Bernie började med en fin abborre på runt 7hg,sedan var det min tur med en på strax över halvkilot. Därefter tog Bernie nytt personbästa med en abborre på 940g(enligt min våg).
Sen var det lugnt ett bra tag men rätt som det var så högg det i rejält på min D-rigg . Det var en gädda i trekilos klassen
som var illa biten tvärs över buken och satt så illa att jag fick lov att avliva den.Har dock stora planer för den gäddan framöver. tänker ta skinnet och montera på en jerk som jag ska tillverka(har testat med abborrskin på en och det verkar fungera). kommer bilder när den är klar.

Här är en bild på en stolt fiskare (som var lite trumpen dan före för att frun hans fick fisk men inte han).

Här är gäddan som ska få bidra med skinnet till mitt nya projekt.

Senaste dagarnas fiske i Runn/Ösjön.

Det  känns på något vis som dagarna  och fisketurerna börjar flyta ihop men jag ska försöka göra en sammanfattning av dagarna som gått. Överhuvud taget så kan man väl säga att senaste veckans väder varit hett. Bästa fisket för min del har varit tidigt på morgonen. Jag har filmat en del men får vänta med att ägga ut film tills jag kommer in till stan.

Måndag 28/7

Jag och Bernie var ute och fiskade och jag fick en abborre på 3-4 hg då vi släpade löja.

Tisdag 29/7
Började med att jigga lite ute vid södra änden av Prästö, nästan direkt så fick jag ett par abborrar på ett par hg. Övergick sen till att släpa med löja och då fick Bernie en gädda en  gädda som gav honom en fin kamp.

Strax över 3,6 kilo vägde den.

Här får den gå tillbaka och växa till sig.

Vi fortsatte att dra mot södra änden av Prästö och där högg det igen men denna gången på mitt spö. Det var en  gädda på 4,9 som även den bjöd på en fin kamp.

Ett fult sår hade den men verkade för övrigt pigg så den fick gå tillbaka. Finns det sjukdomar som kan ge sådana sår eller tror ni det var ett gäddbett, någon som vet?

Onsdag 30/7

Tog sovmorgon idag,kom inte ut förrän vid åttasnåret.  Jiggade och metade med löja ute vid Prästö.  Hände inget på flera timmar men rätt som det var så fick jag fyra abborrar på 2-3 hg (en på löja och resten på blå/vit relax jigg) inom tio minuter.
På kvällen efter att ha avnjutit en abborrmiddag tillsammans med Bernie och hans fru så tog jag och min fru en tur för att försöka ändra på resultatet i gäddkampen. Vi provade både att jerka och att trolla men inga gäddor var på humör fast vi var ända ut till Fornäs udde.
Det var en underbar kväll även om det var åska i luften och det faktum att vi blev utan fisk.

Torsdag 31/8

Ställde klockan på 04.00 och denna gång kom jag också upp även om jag var ganska trött. Jag och Bernie hade bestämt oss för att ge abborrarna ute vid Prästö en riktig chans att visa vad dom går för under tidigt morgonfiske. Vi styrde kosan direkt ut till Prästö och ankrade upp vid djupkanten till ett ställe där jag fått fina abborrar tidigare.Bernie metade med löja och jag hängde på Drachkowich riggen som Pierre tipsat om i sin blogg och som jag haft god utdelning på förra veckan.
Har inte lärt mig riktigt hur den ska fiskas men det tycks inte spela någon roll för när jag ställt ifrån mig spöt för att göra i ordning ett annat spö  för flötmete så såg jag att det började rycka i spöt med riggen och jag gör mothugg. Känner direkt att det är en fin fisk och efter en stund lyckas jag landa den trots att det inte var så jag tänkt det hela från början. kanske ska man inte göra så många lockryck eftersom det högg när jag ställt ifrån mig spöt. Roligt var det och tack än en gång för tipset Pierre. Ofta är behöfs det inte så avancerade grejor för att få fisk.

Här kommer en bild på firren.

1140 g vägde den enligt min R.T zensoScale våg (som vissa betvivlat väger rätt ) men tyvärr glömde jag att ta längden i uppståndelsen
(även denna finns kvar åt dig Pierre som tack för tipset) men du får komma och ta upp den själv : )

Någon timme senare så fick jag ytterligare en borre på 680g denna gång på flötmete med löja.(men denna fick jag lov att ta rätt på efter som kroken satt ända ner i magen.
Bernie hade även han några fina fiskar på men bommade dom.

På kvällen gjorde jag  och min fru ett nytt försök att ändra resultatet i toppen på gäddutmaningen. Vi fiskade av dom närmsta grunden i Ösjön och det blev totalt fem gäddor denna kväll Jag tog tre på jerk och Mia en på jerk och en på wobbler när vi släpade mellan grunden.

Här kommer en bild på betena som gick bra denna kväll

Jag bommade för övrigt två på jerken näst underst. Den går i sicksack i ytan och är jäkligt skoj att fiska med för huggen kommer väldigt våldsamt. (fick en av gäddorna på detta bete) .

Här kan ni läsa om hur frun uppfattade kvällens fiskepass.