Senaste dagarnas fiske i Runn/Ösjön.

Det  känns på något vis som dagarna  och fisketurerna börjar flyta ihop men jag ska försöka göra en sammanfattning av dagarna som gått. Överhuvud taget så kan man väl säga att senaste veckans väder varit hett. Bästa fisket för min del har varit tidigt på morgonen. Jag har filmat en del men får vänta med att ägga ut film tills jag kommer in till stan.

Måndag 28/7

Jag och Bernie var ute och fiskade och jag fick en abborre på 3-4 hg då vi släpade löja.

Tisdag 29/7
Började med att jigga lite ute vid södra änden av Prästö, nästan direkt så fick jag ett par abborrar på ett par hg. Övergick sen till att släpa med löja och då fick Bernie en gädda en  gädda som gav honom en fin kamp.



Strax över 3,6 kilo vägde den.



Här får den gå tillbaka och växa till sig.

Vi fortsatte att dra mot södra änden av Prästö och där högg det igen men denna gången på mitt spö. Det var en  gädda på 4,9 som även den bjöd på en fin kamp.





Ett fult sår hade den men verkade för övrigt pigg så den fick gå tillbaka. Finns det sjukdomar som kan ge sådana sår eller tror ni det var ett gäddbett, någon som vet?

Onsdag 30/7

Tog sovmorgon idag,kom inte ut förrän vid åttasnåret.  Jiggade och metade med löja ute vid Prästö.  Hände inget på flera timmar men rätt som det var så fick jag fyra abborrar på 2-3 hg (en på löja och resten på blå/vit relax jigg) inom tio minuter. 
På kvällen efter att ha avnjutit en abborrmiddag tillsammans med Bernie och hans fru så tog jag och min fru en tur för att försöka ändra på resultatet i gäddkampen. Vi provade både att jerka och att trolla men inga gäddor var på humör fast vi var ända ut till Fornäs udde.
Det var en underbar kväll även om det var åska i luften och det faktum att vi blev utan fisk.

Torsdag 31/8

Ställde klockan på 04.00 och denna gång kom jag också upp även om jag var ganska trött. Jag och Bernie hade bestämt oss för att ge abborrarna ute vid Prästö en riktig chans att visa vad dom går för under tidigt morgonfiske. Vi styrde kosan direkt ut till Prästö och ankrade upp vid djupkanten till ett ställe där jag fått fina abborrar tidigare.Bernie metade med löja och jag hängde på Drachkowich riggen som Pierre tipsat om i sin blogg och som jag haft god utdelning på förra veckan.
Har inte lärt mig riktigt hur den ska fiskas men det tycks inte spela någon roll för när jag ställt ifrån mig spöt för att göra i ordning ett annat spö  för flötmete så såg jag att det började rycka i spöt med riggen och jag gör mothugg. Känner direkt att det är en fin fisk och efter en stund lyckas jag landa den trots att det inte var så jag tänkt det hela från början. kanske ska man inte göra så många lockryck eftersom det högg när jag ställt ifrån mig spöt. Roligt var det och tack än en gång för tipset Pierre. Ofta är behöfs det inte så avancerade grejor för att få fisk.

Här kommer en bild på firren.



1140 g vägde den enligt min R.T zensoScale våg (som vissa betvivlat väger rätt ) men tyvärr glömde jag att ta längden i uppståndelsen
(även denna finns kvar åt dig Pierre som tack för tipset) men du får komma och ta upp den själv : )

Någon timme senare så fick jag ytterligare en borre på 680g denna gång på flötmete med löja.(men denna fick jag lov att ta rätt på efter som kroken satt ända ner i magen.
Bernie hade även han några fina fiskar på men bommade dom.

På kvällen gjorde jag  och min fru ett nytt försök att ändra resultatet i toppen på gäddutmaningen. Vi fiskade av dom närmsta grunden i Ösjön och det blev totalt fem gäddor denna kväll Jag tog tre på jerk och Mia en på jerk och en på wobbler när vi släpade mellan grunden.

Här kommer en bild på betena som gick bra denna kväll


Jag bommade för övrigt två på jerken näst underst. Den går i sicksack i ytan och är jäkligt skoj att fiska med för huggen kommer väldigt våldsamt. (fick en av gäddorna på detta bete) .

Här kan ni läsa om hur frun uppfattade kvällens fiskepass.






Kommentarer
Postat av: Pierre

Kul att du får på Drachkowic riggen.

Ni har ett helt otroligt bra fiske nu.

Här nere så tycker jag att vi har det sämre.

Har inte provat min D-rigg ännu men det kommer innom några dagar.

Har gjort en ny uppfinning.

ett löjtackel med sked.

Idén kommer ifrån vectra riggen men jag har gjort en sked istället.

Ska prova den om den fungerar och om den gör det så ska jag lägga upp den på bloggen.

2008-08-02 @ 09:38:15
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: värmarn

Shit vad du har fiskat killen,fin utdelning har du fått oxå,kul!Själv har jag vart i fjällen en vecka.Fisket där gick väl så där,väldigt lite vatten överallt.Men Borrarna var det fart på,drog x-antal borrar runt kilot.Brorsan drog en gädda på 4 kg i strömt vatten på ul utrustning.Vart en skön fight.Han trodde han hade sin dröm öring på för han fiskade med mask,så han vart rätt besviken när han såg vad det var..haha.Men vi var ju int edär för att fiska sån fisk,var öring och harr vi var ute efter.Största harren landades av flickvännen,på långspö och mask,1 kg vägde den.Själv fick jag några hyfsade öringar på fluga.

2008-08-02 @ 13:22:35
Postat av: Magnus

Är nog inte alls omöjligt att den borren väger 1140. Kontrollväg ett mjölkpaket eller något annat på ICA's krönta vågar och ta med och testa vad din våg visar...

2008-08-02 @ 14:57:06
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Jari

Hur beter man sig när man ägga ut film, det lät som något väldigt jobbitgt;) Jag driver med dig Micke=)

Är du ute på sjön fast det regnar också?

Jag funderar starkt på att dra på mig regn stället och fara upp i skogen för lite fiske, de säger ju att det finns inget dåligt väder;)

2008-08-02 @ 18:57:46
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Pierre:Ja det tycker jag också, tog en gädda på tre kg på D-riggen i morse men har inte hunnit skriva om den turen än. Just nu är jag inne i stan för grabben ville hem några dagar.



Magnus:Ska jag göra ,är ganska säker på att den väger ok, det händer att den har svårt att bestämma sig om det vågar mycket men nog tror jag att den är ganska nära. Har dock märkt att den är fuktkänslig och känslig för soljus.



Värmarn: Undrade just var du tagit vägen. Hör av dig om du blir fiskesugen eller om du vill komma ut och fiska nån dag.



Jari: Jodå det händer nog att jag tar en tur fast det regnar om det inte är alltför djävligt. Åska däremot, då tar jag paus.



Skitfiske på er /Micke.S

2008-08-02 @ 22:22:48
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0