Nytt försök på öring...

7/9

Idag gjorde jag och Esa ett nytt försök på öring. Vi testade en ny sjö (Långsjön bortanför Idkeberget),som var ny för mig men Esa har varit där en gång tidigare och hade då ett par hugg som kan ha varit öring. Vi kom nog inte iväg förrän vid halv tio tiden och började nog fiska strax före 11. Sjön är ganska liten om man jämför med Rämen men det ska finnas en del öring där enligt vad vi har hört så vi bestämde oss för att ge den en chans.



Vi började med att köra plugg och ganska snabbt hade jag ett hugg som släppte nästan direkt men efteråt kändes det lite skumt så jag vevade in för att kolla och till min förvåning så var bara blyet kvar, linan var av ca 3 cm bakom blyet och jag vet att jag kollade lina och knut innan jag släppte ut. Min enda förklaring är att en gädda huggit på blyet eftersom det var nästan 15 meter djupt och blyet var på ca 80g så kan det inte ha varit botten.

Vi körde vidare med plugg några timmar men inte ett liv. Då åkte vi in mot en vass för att meta upp några löjor som vi kunde släpa men det lyckades vi inte alls med men däremot fick vi några småmörtar som vi kunde använda.

Esa körde med en avkapad plugg som "Mörtshjälm" (jäklar vad fint den gick i vattnet), och jag körde med en vanlig .Nästan direkt högg det på Esas "hybridplugg" men det var en gädda på runt kilot som fick gå tillbaks.

Esa drillar gädda.



Precis när han släppt i den så högg det på mitt spö men även denna gång var det en en gädda, dock av lite bättre kaliber (3,5kgVisade vågen på). Den hade svalt löjan så illa så den fick grannarna ta (dom är överförtjusta i gädda).

Vi tuffade vidare nån timme innan Esa fick en snipa på runt halvkilot och efter det hade vi inga mörtar kvar.
Fortsatte då att testa med skedar apex bomber rapala och allt vad vi kunde komma på i några timmar till innan vi gav upp för dagen. Jag har tagit ledigt ett par nattskift nu så i morgonbitti så gör vi ett nytt försök på Rämen.
Rapport kommer.

Jag har även lagt till en ny länk till en nybliven fiskebloggare som nyss flyttat till Borlänge. Martin heter han och han verkar fiska en hel del, Vi kommer förhoppningsvis att ta en jerktur tillsammans framöver. (Hör av dig om du vill ut nån dag i veckan Martin, jag är ledig tom söndag).




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0