Försök på lake...

8/11

Jag har länge gått och funderat på om jag inte skulle ta och göra ett försök på lake i älven. Jag vet att dom finns där men det har aldrig blivit av, mest för att ingen jag känner håller på med detta fiske och det kan ju bli ganska långsamt att sitta en hel kväll vid älven utan någon att tjöta med. Har iofs pimplat lake på älven fast det var säkert  över 15 år sen men jag vill minnas att vi fick några stycken.
Igår kväll blev det i alla fall av, det var jag och Martin  som jag kom i kontakt med för några månader sen(fast då gällde det jerkfiske) som hade bestämt oss för att göra ett försök.

Vi gick ner till älven strax efter att det blivit mörkt  och det var verkligen mörkt, utrustade med spön, ficklampa/pannlampa  kaffe,snus och diverse attiraljer  som ska till när man ska meta storlake.
Nu är det ju så att vi har aldrig provat på detta förut men man har ju studerat lite på "nätä" så jag tror inte att vi var helt ute och cyklade.



Vi hade nog suttit där och tjötat fiske i lite över en timme när min spötopp plötsligt börjar rycka ett par gånger,jag lyfter spöt och känner att det sitter fisk på. Den känns tung och Martin plockar fram håven,vi diskuterar om det verkligen kan vara en lake för vad vi har hört så ska laken vara en ganska "tam" fisk . Den här knallade runt lite som den ville i början (hade iofs ett ganska mjukt spö) men efter ett tag så gav den med sig och gled lydigt in mot land.



Det var väl inte riktigt vad vi tänkt oss och jag fick ju bevis på att tacklet fungerade,den satt fint krokad i mungipan så det var bara att kroka av den och hoppas på bättre lycka nästa gång.

Lite besviken blev jag väl att det inte var en lake men jag lärde mig i alla fall att man inte behöver gå hem för att det blivit mörkt när man fiskar gädda:)

Vi provade ett par ställen till men utan att känna något och vid 9 tiden gav vi upp för denna gång men det blir säkert fler försök framöver , för det var ett riktigt trevligt fiske även om det inte blev nån storlake denna gång så är jag övertygad att rätt som det är så sitter den där, bara vi hittar rätt ställe. om inte så får vi väl försöka från isen i vinter.


Kommentarer
Postat av: Micke

Lakfiske är jag lite sugen på att testa med, har aldrig gjort det och heller aldrig fått någon lake, men skulle gärna testa. Får se om det blir av någon gång i höst/vinter.

2009-11-09 @ 13:17:37
URL: http://mickesfiske.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Gör det ,det var riktigt kul även om det inte blev nån denna gång.

2009-11-09 @ 14:18:35
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Roy

Det borde gå bra att fiska lake i älven vi får mycket smålake i kräftburarna max 1kg, men det verkar vara mycket lake.

/roy

2009-11-10 @ 17:09:41
Postat av: Micke.S

Roy: Det tror jag med, det gäller nog bara att hitta rätt ställe och vara ute vid rätt tillfälle.Jag har ju fått på pimpel så det borde ju gå att få på bottenmete med.Borde ju till och med vara svårare att flörta en gädda när det är kolsvart ute:D

2009-11-10 @ 17:27:09
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men du, dom har ju gjort camping av Tyllsnäs udde nu och det är rensat och gjort ett bad längst ut på udden ,där borde det gå att sitta det var ju bland dom bästa ställena förut(Tunaåns mynning).

Är väl bara att prata med Peter som har campingen så han vet vad man pysslar med i mörkret så är väl allt OK!

Det måste ju provas helt klart!

/roy

om ni vill ha sällskap nån kväll så säg gärna till!

2009-11-11 @ 11:03:27
Postat av: Micke.S

Roy: Ja det kan nog vara ett bra ställe,har du testat? Klart du kan hänga med om du vill, Jag kan mejla nån dag före eller också skriver jag här i bloggen några dagar före. Ju fler vi är desto större är ju chansen att någon får nån.

Vi hörs /Micke.S

2009-11-11 @ 20:09:03
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nej jag har inte testat men det var alltid där som Mört-Nisse i Färjegårdarna satte sina lakstrutar och där brukar dom alltid försöka komma ut på isen och pimpla lake så det är ett gammalt beprövat ställe.

2009-11-12 @ 12:31:37
Postat av: Magnus

Å-mynningar är alltid heta så det stället som Roy pratar om är säkerligen en vandringsled eller rent utav ett lekställe ;) Va gott att det äntligen tog skruv. Nu får jag börja bli nervös över att du tar mitt PB på första fisken ;) Testa i djuphålor och i strömkanterna på bakvatten så sitter den snart Micke!

2009-11-12 @ 13:03:55
URL: http://promisedland.blogg.se.blogg.se/
Postat av: Magnus

och vilka skinn du kan ha till din betestillverkning sen!!!!

2009-11-12 @ 13:04:53
URL: http://promisedland.blogg.se.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Roy:Ja det låter väldigt intressant. Kanske kan bli en tur till friveckan.



Magnus: Du behöver nog inte vara orolig,jag är glad bara jag får en lake. Det skulle sitta fint med några skinn att testa på några jerkar,har lite funderingar på att göra en ledad med lite slingrande gång men jag lugnar mig tills jag har ett par skinn.

2009-11-12 @ 17:56:34
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: martin

vi får se om det blir nått i helgen, henke va sjuk. ja jag fick till engelskan på pro pilkki men har inte hunnit testa så mycket..

2009-11-13 @ 08:52:35
URL: http://pike.webblogg.se/
Postat av: julia [Fotoblogg]

hejsan:)

Fin blogg.

Jag är med i en tävling på http://lillanduvet.blogg.se blogg som veckans blogg vinnare. Rösta på mig Nummer 1 så är du guldvärd.

Det tar mindre änn 1 minut och för mig skulle det betyda så mycket!:)

Du får ha en sjukt bra dag och hoppas du kan göra mig glad även idag:)

Kram Julia

2009-11-13 @ 20:06:25
URL: http://juliiiakempff.blogg.se/
Postat av: martin

jag jobbar nog hela helgen tyvärr men jag ska se om det går o klämma in nån stans framöver..

2009-11-19 @ 19:35:09
URL: http://pike.webblogg.se/
Postat av: Micke.S

Martin:Blir nog en tur på söndag för min del, men vi hinner säkert ut och testa framöver,om inte annat så får vi väl ta dom från isen:)

2009-11-20 @ 16:53:24
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0