Nytt försök på Siljan...

Sista dagen på friveckan så var det dags för ett nytt försök på Siljan. Vi var fem stycken fiskesugna entusiaster som bestämt oss för att försöka lura upp någon regnbåge som blivit kvar lämnad sen förra vintern, detta skulle visa sig lättare sagt än gjort.
Vi började i vanlig ordning på Limåviken och var även denna gång ute i god tid. Det var fortfarande mörkt när vi borrade dom första hålen. Jagade sedan runt på jakt efter obefintliga fiskar och denna gång hade jag tagit med ekolodet för att försäkra mig om att det verkligen var tomt under isen när det inte nappade. Såg inte ett enda riktigt fiskeko på hela dagen förutom några småfiskar. 
Vid elvatiden började vi bli hungriga så vi tog en kort paus i fisket för att få i oss lite energi. Den enda av oss som lyckats få fisk var Stefan (Värmarn) som fått två abborrar var av den största på omkring hektot.

 

Efter att vi fått i oss lite näring så beslutade vi oss för att flytta oss till nästa vik vilket kanske inte var så smart med tanke på att det är ungefär samma djupförhållanden där men nu har vi i alla fall konstaterat att det var tomt även där (såg i alla fall inga fiskar).
Framåt slutet av dagen så begav sig Jari och jag iväg  för att försöka hitta på lite djupare vatten eftersom vi inte hittat på fisken inne i vikarna, men vi fick lov att ge upp efter några kilometer då det endast blivit en halvmeter djupare.
Får  nog lov att försöka få tag på en djupkarta över Siljan då jag inte har en aning om hur djupförhållandena ser ut där.

Får väl även passa på att säga grattis till Värmarn som var den enda i detta gäng som inte behöver dras med det nesliga namnet fram tills nästa fisketur :)


Kommentarer
Postat av: Värmarn

Ja det var ju gött att man lyckades lura upp nåt ur snål siljan iaf,även om det inte var den valören och storleken vi var där för.Inte hjälpte det att vi var så goda samariter på vägen dit heller för att få fiskeguden på gott humör=(Nu blir det skönt att feta ut sig på soffan och vila den ömma ryggen och dom vindpinade öronen(fan det tjuter i dom än)lägga pannan i djupa veck och fundera på vad vi kan förbättra tills nästa gång.För då,då tar vi dom riktigt stora;-)

2009-01-11 @ 19:32:11
Postat av: Värmarn

Tjo!Fick du länken jag skickade på mailen om djupkartan på siljan?

Om inte så har du länken här:http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=ymer/1905&page=0039

2009-01-12 @ 17:04:44
Postat av: Micke.S

Värmarn: Tackar! Då kan man börja leta fisk på allvar då;) Jäklar vilken träningsverk jag har haft idag...Inte bra det där med blank is och broddarna i bilen....

Vi hörs /Micke.S

2009-01-12 @ 19:01:13
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Pierre

Tråkigt att ni gått bet igen.

Men dom kommer nog upp vad det lider.

Vad använder ni för spön till detta fisket.

Funkar det med Abu2 spö eller ska man ha korta ismetespö eller ännu kortare spön med haspel/multirullar?

2009-01-12 @ 19:57:38
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Pierre

Verkar vara svårt med kommentarer idag.

Får prova igen!

Vad använder ni för spön när ni fiskar rymlingar?

2009-01-12 @ 19:59:36
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Micke.S

Hej Pierre!

Själv använder jag ett par pimpelspön med ul-rullar och flätlina med en bit nylon längst ner mot betet , köpte dom förra året men klingan (teleskåp)gick av på det ena och då bytte jag till glasfiberklinga på båda spöna.

Jari använder liknande spön fast med flugrulle och fluglina som han skarvat på ett antal meter nylonlina på,det funkar nog med det mesta men om man kör med små balansare kan det ju vara en fördel om man känner dom.Ska försöka ta några bilder så du ser bättre.

/Micke.S

2009-01-12 @ 20:54:41
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Jari

På fredag tar jag ledigt för att fiska på Siljan, intresserad?

Jag har också talat med M Dahlborg angående ryktet om fisk på djupet, det var bara en fiskehistoria från Kjell E. De hade inte pratat med gubben som kom in i Olsnäsviken och vet därför inte om han fått något. Mats och Kjell hade inte fått fisk.

2009-01-13 @ 09:12:30
Postat av: Micke.S

Ja där ser man...,men någonstans måste dom ju vara.

Intessrad, jo då men det kom lite hastigt på med tanke på att jag jobbar så jag får nog lov att stå över.

skitfiske på dig /Micke.S

2009-01-13 @ 13:11:02
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Anonym

Synd att det inte vart nåt. Men jag är övertygad om att det måste finnas mängder med regnbåge kvar i sjön. Problemet är väl att sjön är så stor och det gäller att vara på rätt plats. Ser helt klart kul ut iaf. Hoppas att det går bättre nästa gång.



- Honken

2009-01-19 @ 22:45:11
Postat av: Micke.S

Honken: Ja det får vi hoppas,nu är har jag "frivecka" igen, hoppas på att hinna med en fisketur under veckan.

Vi hörs /Micke.S

2009-01-20 @ 07:47:15
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Magnus

Här nere töar det som tusan nu igen, men vi hoppas på att isen tar sig igen snart med ett par fina minusgrader till helgen. Jag vill ismeta! =)

2009-01-20 @ 15:47:02
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2012-03-19 @ 00:37:12
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0